Evan Brewer – Your Itinerary

Evan Brewer – Your Itinerary
Sumerian Records, 2013

De naam Evan Brewer zal bij muzikanten die geïnteresseerd zijn in progressieve metal niet onbekend zijn. Brewer speelde samen met Tosin Abasi (Animals As Leaders) in Reflux en ging later naar The Faceless. Daarmee nam hij Autotheism op en daar viel op hoe weinig de man te horen was. Gelukkig is er voor de mensen die de bas-tovenarij van Brewer goed willen horen nu een tweede soloalbum genaamd Your Itinerary.

Het eerste soloalbum genaamd Alone van Brewer was alleen met basgitaar, dat ging na een tijdje vervelen. Nu heeft de bassist een sterke groep muzikanten om zich heen verzameld, een daarvan is drummer Navene Koperweis (ex-Animals As Leaders). De invloed van Koperweis is goed te horen in de muziek, zo zitten er meer electronicinvloeden in en heeft het ritmisch veel weg van Animals As Leaders. Voor de rest heeft Brewer voor mensen gekozen die in de jazz/fusionwereld zitten.

Toch blijven de baspartijen van Brewer het centrale punt in de muziek. Brewer speelt zeer harmonieus en zet memorabele lijnen neer. Vooral de fretloze baspartijen in een nummer als Another World zijn om te smullen, dit nummer is compleet in de fusionhoek. Echt metal is Your Itinerary niet te noemen, maar de invalshoek van Brewer op jazz/fusion heeft veel metaltrekjes. De composities op dit album zijn veel dynamischer en interessanter dan op Alone omdat er veel meer lagen zijn.

Liefhebbers van metal met jazzinvloeden als Exivious, Cynic en Animals As Leaders kunnen toeslaan. Brewer is een fantastische bassist die zijn technische spel in dienst gebruikt van een compositie. Daardoor vervalt Your Itinerary nergens in gepriegel en is het zowel voor muzikanten als niet-muzikanten aangenaam om naar te luisteren. En dat ontbreekt er vaak in instrumentale muziek.

Evan Brewer - Your Itinerary

1. The Adjacent Possible
  2. Microscopic Scale