Thy Grave – Anhedonia

Thy Grave – Anhedonia

Eigen Beheer,2013

En daar is weer zo’n heerlijke verrassing, een band waarvan je nog nooit gehoord hebt en je omver blaast met haar brutaliteit. Ditmaal slagen de Russen van Thy Grave daar volledig in met debuut album Anhedonia. We kunnen hier natuurlijk nog lang en kort over praten maar eigenlijk moet iedereen die geïnteresseerd is in brute sludge even de onderstaande link aanklikken en het album downloaden. Ook je contacten aanspreken met eventuele labels om deze heren er van één te voorzien en dit album op plaat uit te laten brengen kan enkel toegejuicht worden.

Toch besef ik dat deze ene alinea misschien net iets te weinig is om je over de streep te trekken maar zoals het spreekwoord al zegt: Goede wijn behoeft geen krans. Maar laten we de review dan toch in ieder geval opfleuren met enkele blaadjes ervan. Openingsnummer Thy Grave is a-typisch voor wat komen gaat, dit is uptempo sludge met een dosis punkvloeden, hierna echter gaat het tempo er volledig uit. Traag, stroperig en vuil komt het uit je speakers rollen met een basis die bestaat uit twee bassisten. Tsja, gitaren zijn ook zo passé. Hierover wordt er een laag demonisch gekrijs gelegd met een waanzinnige om de vuilbekkerij eruit te spuwen. De vocale geluiden komen soms als duivelse mantra’s over wat zorgt voor een heerlijke flow. De flow wordt onderbroken door meer experimentele zwarte noise welke vooral sfeer schept.

Zelfs de twee cover vallen niet uit toon, waarbij No Teeth dicht in de buurt komt van het openingsnummer qua intensiteit en Liha gewoon een geweldige track is. Tijd om de band verantwoordelijk voor deze compositie (Loinen) ook eens te gaan beluisteren. Afgesloten wordt er met de titeltrack welke ook weer al ‘s werelds vuiligheid in muzikale vorm is.

Wat mij betreft is dit de verrassing van het jaar en kan dit wel eens uitgroeien tot een cult band in bepaalde kringen. Ook een festival als Roadburn doet er goed aan om dit in één van de kleine zaaltjes te laten spelen en nu al te boeken. Obscuur goeie shit dit!

Thy Grave

1. Thy Grave
  2. Haudan