Ulver – Messe I.X-VI.X

Ulver – Messe I.X-VI.X
Jester Records, 2013

Ulver is een muzikale kameleon. In 1995 debuteerde de band met de black metal-klassieker Bergtatt, Ulver had gelijk een zeer typerend geluid. Door de jaren heen zijn deze Noren door veel verschillende gedaantes heen gegaan en de rock/metal-invloeden zijn steeds minder aanwezig. De platen uit het vorige decennium gingen richting elektronica en in 2012 werden psychedelische pareltjes uit de jaren ’60 naar de verwrongen sfeer van de band gezet op het album Childhood’s End.

Bij deze band weet je nooit welke kant ze op zullen gaan. Messe I.X-VI.X is een samenwerking met het Tromsø Chamber Orchestra. De inspiraties voor dit werk zijn onder andere Mahler, Holst en Górecki, klassieke componisten die bekend stonden vanwege de duistere composities die ze creëerden. De mannen van Ulver maken op dit album een combinatie van klassiek en dark ambient, de eerste tonen van het album zijn gelijk zeer dreigend.

As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts of a Bloody Past neemt de tijd om dit album in te leiden met sluipende strijkers die opzwellen naar een majestueuze climax waarin een saxofoonpartij net zorgt voor dat extra’s. Deze compositie is echt klassiek, door het album heen worden de elektronica steeds prominenter die door de band worden bespeeld. Ook is de hemelse zang van Kristoffer Rygg (Garm) behoorlijk afwezig.

Ulver komt niet eens een beetje in de buurt bij rock/metal, maar de sfeer die het gezelschap op Messe I.X-VI.X neerzet heeft wel die tristesse, dreiging en melancholie die de duistere metal vaak typeert. Glamour Box (Ostinati) heeft hele diepe bastonen die worden geaccentueerd door een pianopartij, het orkest zorgt voor een repeterende partij die steeds gelaagder wordt, daarna mag de band zijn stempel er op zetten met elektronica. Het is een compositie die zeer vernuftig in elkaar zit en dat hier veel werk in heeft gezeten moge wel duidelijk zijn.

Op Son Of Man krijgen we Garm eindelijk te horen en zijn zangpartij tilt deze compositie naar een hoger niveau. Het is jammer dat er zeer weinig zang in zit, het instrumentale gedeelte heeft genoeg zeggingskracht maar de vocalen geven echt een meerwaarde. Het einde van Son Of Man is zeer bombastisch, dit zou gemakkelijk een filmsoundtrack kunnen zijn.

Ulver is gelukkig niet te overdadig aan het werk gegaan, iets wat snel een valkuil is bij het gebruiken van een orkest. Messe I.X-VI.X heeft een vrij minimalistische aanpak, er zitten veel repeterende patronen in die me doen denken aan minimal music van mensen als Steve Reich en Terry Riley. Dit is een echte luisterplaat geworden.

Ulver - Messe I.X-VI-X

1. As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts Of A Bloody Past
  2. Shri Schneider