Bodyfarm – The Coming Scourge

Bodyfarm – The Coming Scourge
Cyclone Empire, 2013

Twee albums in twee jaar, optredens over de grens en dan nog eens de hemel in geprezen worden door niemand minder dan Infidel Amsterdam: het jonge, Nederlandse Bodyfarm is allesbehalve slecht bezig.

Bodyfarm speelt death metal met een twist. Hier en daar hoor ik invloeden uit grindcore in sommige nummers. De nummers op The Coming Scourge zijn bijgevolg zeer divers, wat tot een aangename luisterervaring leidt. Logge passages, mid-tempo passages en snelle passages: ze zijn allemaal aanwezig. De overgangen hiertussen voelen niet altijd even harmonisch aan, maar dit is geen punt van ergernis. Op Vortex of Terror dacht ik een cover van Behemoths Decade of Therion te gaan horen; het bleek om een enkele riff te gaan. Desalniettemin is de gelijkenis treffend, wat waarschijnlijk geen toeval zal zijn.

Bodyfarm verdient op muzikaal vlak niets anders dan lof: de riffs zijn uitstekend en memorabel, net als de solo’s. De plotselinge overheersing van de basgitaar op het logge stuk van Unbroken kon ik zeker appreciëren. Het akoestische intermezzo Eden’s Destruction biedt wat ademruimte tussen al het gebeuk in. De ritmesectie houdt alles goed bij en houdt het ‘nice and simple’, hetgeen de muziek van Bodyfarm erg siert. Vocaal-gewijs zit alles ook snor: Thomas Wouters heeft een zeer gedistingeerde stem en hij benut die dan ook tot het volle potentieel. Memorabele lyrics zijn er niet echt, maar opnieuw is dit maar een klein puntje van ergernis.

Death metal met een goede productie heeft bij mij altijd een streepje voor, een gegeven dat Bodyfarm erg siert. Vanaf openingsnummer Unbroken (mijn persoonlijke favoriet van het album) houdt The Coming Scourge je vast om je pas op de laatste tonen van Enter the Eternal Fire los te laten. Bodyfarm heeft talent en met The Coming Scourge weten ze dit op een perfecte manier te gebruiken.

Bodyfarm – The Coming Scourge

1. Unbroken
  2. Frontline Massacre