Torment – Suffocated Dreams (re-issue)

Torment – Suffocated Dreams (re-issue)
Punishment 18 Records, 2013

De Italiaanse thrashers van Torment brengen dit jaar het uit 2008 stammende debuut opnieuw uit. Het nut van deze re-release ontgaat me echter want er staan geen bonusnummers op, het artwork is exact hetzelfde en ook aan de mix of mastering is niets vernieuwd. Ik beperk me daarom tot een beschrijving van de muziek.

Zoals gezegd speelt de band thrash maar eerlijk gezegd hoor ik ook wel wat death metal-invloeden terug. Hier zijn vooral de prodctie en het stemgeluid debet aan. Er zit vrij veel laag in het geluid, met name waar het de gitaar betreft. Zanger Ermanno beschikt over een hees aandoende grunt die af en toe aan het Amerikaanse Masscacre doet denken. Met dit verschil dat Ermanno over een accent beschikt dat zijn afkomst duidelijk verraadt.

Het tempo ligt op het leeuwendeel van de songs hoog, waardoor de muziek veel energie uitstraalt. De thrash-georiënteerde riffs liggen lekker bovenop in de mix en dragen bij aan de energieke feel. Echt pakkend zijn de nummers niet en het vergt meerdere luisterbeurten voordat er enige herkenning optreedt. In dat opzicht is de muziek even weinig origineel als de bandnaam daar er minstens 25 bands bestaan met dezelfde naam.

Als dit een poging is om Torment opnieuw onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld omdat ze tegenwoordig bij een ander label zitten, dan had de band of het label er goed aan gedaan om bijvoorbeeld de Scars Remain EP of enkele live-nummers als bonus toe te voegen. Voor liefhebbers van het thrash-genre zijn er wel interessantere cd’s uitgekomen de laatste tijd.

Torment - Suffocated Dreams (re-issue)

1. Oppressed
  2. Mystery Of The Soul