Goatess – Goatess

Goatess – Goatess

Svart Records,2013

Deze Zweden komen hier met hun self-titled debuutalbum Goatess op de proppen. Op zich niets bijzonders zou je denken, echter wie alvast de line-up heeft bekeken kan een bekende naam gezien hebben. Christian ‘Chritus’ Linderson, de zanger, heeft al in een paar andere bands de vocalen verzorgd waaronder Saint Vitus en Count Raven, niet de minste dus. Dan heb je als nieuwe band toch al snel een streepje voor.

De muziek die Goatess brengt staat dus ook bol van de heavy rock en doom, dat zal zeker niemand verbazen na de eerdere informatie. Meng hier een flinke scheut stoner en wat psychedelica door en de mix is compleet. Natuurlijk klinkt dit niet direct heel bijzonder maar de uitvoering hiervan heeft tot een bijzonder verslavend album geleid. Openingsnummer Know Your Animal drijft bijvoorbeeld al op een heerlijk stuwende riff met een subtiele lead er overheen. Dit gecombineerd met flink wat buzz uit de ritmesectie en de prima cleane vocalen zorgen gelijk voor een geweldig nummer. En hoe ze het doen doen ze het, maar ook op Alpha Omega weten ze zo’n verslavende riff neer te zetten die heel het nummer drijft en ditmaal met een flinke blues-feel.

Dit niveau weten de bandleden ook elk nummer te brengen en ondanks dat ze tegen het einde zelfs de tienminutengrens passeren weten ze het voor elkaar te krijgen om van begin tot einde te boeien door elk nummer voldoende te variëren van de voorganger en zo een duidelijk eigen gezicht te creëren waardoor je de songs prima van elkaar kunt onderscheiden terwijl er over de gehele lijn toch een coherente plaat staat.

Het wiel is hier niet uitgevonden, laten we daar eerlijk over zijn, maar dit is zo vakkundig gemaakt terwijl de liefde voor de muziek eraf spat dat je hier niet over kán vallen. De liefhebbers van de heavy rock en doom met psychedelische invloeden, ja eigenlijk iedereen die ooit op Roadburn is geweest, kan dit zonder nadenken aanschaffen.

Goatess cover

1. Know Your Animal
  2. Alpha Omega