Mombu – Niger

Mombu – Niger
Subsound Records, 2013

Ja, laat de nieuwe genrebeschrijvingen maar komen. Ik heb nooit eerder iets gehoord als Mombu, ik zou niet weten hoe het in enkele woorden samen te vatten. Zelf noemen ze het “Afro Grind / Voodoom”, waarmee ze zichzelf tekort doen. Dit is een Italiaans duo, waarvan beide leden in hun eigen vakgebied reeds succesvol zijn. Beide hebben ze een jazzachtergrond. Luca speelt bariton saxofoon, Antonio is een veelzijdig percussionist. De missie van Mombu is om free jazz te combineren met Afrikaanse percussie en “hardcore” metal, resulterend in een avant-garde grindende mix. Experimenteel is het zeker.

De twee Italianen zijn niet alleen op dit album, ze krijgen bijstand van Afrikaans-ritmemachine Mbar Ndiave en metalgitarist Marco “Cinghio” Mastrobuono. Die laatste heeft zijn gitaar afgesteld als een Meshuggah-saxofoon, groovend en zeer technisch. Het pakt soms zeer geslaagd uit, soms ook ronduit komisch. Wanneer de gitaar erbij komt kijken is het geheel ook vooral free jazz gestemd, terwijl de Afrikaanse ritmes iets conventioneler en primitiever klinken. Los van enkele buitenissigheden lopen de twee stijlen wel netjes door elkaar, vooral omwille van het rituele karakter. Het rituele karakter is zelfs bij de free jazz aanwezig, waar de nodige herhaling het haalt op de extravagantie.

Een zeer interessant album, vol authentieke geluiden en ritmes, maar evenzeer vol eigenzinnige en experimentele fratsen. Leuke ontdekkingen, of het een blijver betreft is voorlopig niet te bepalen. Beetje jammer van de hoes wel.

Mombu

1. Niger
  2. 667 A Step Ahead Of The Devil