Shining/Mortuary Drape – In the Eerie Cold Where All the Witches Dance(Split)

Primitive Art Records ,2013

Naast met enige regelmaat een album uitbrengen is de band Shining ook niet vies van wat EP’s en splitwerkjes met andere artiesten. En zo ligt er tussendoor zomaar een samenwerking met de Italianen van Mortuary Drape op de digitale deurmat. Meestal hebben deze korte werkjes enige verzamelwaarde voor de vinylfanaten onder ons, zo ook deze, verkrijgbaar in vier kleuren en verschillende aantallen in oplage.

Shining en Mortuary Drape hebben beide een kant toebedeeld gekregen en ontlopen elkaar qua speelduur nagenoeg niet. Sensommar is het nummer van Shining, en drijft voornamelijk op sfeer, het is een ingetogen en duister werkje dat meer aansluit bij vroeger werk en een bijdrage kent van Hoest, ja inderdaad van Taake. Vooral tijdens de eerste helft is de bas prominent aanwezig waaromheen de gitaar ingetogen leads verzorgt.

Zoals gezegd is de andere zijde voor Mortuary Drape welke met het Where Everything Falls een heel andere benadering van het genre verzorgt. Het vrij lange intro wekt dat typisch Italiaanse dramatische horrorgevoel op voor het losbarst in een vrij eenvoudige ouderwets aandoende black metaltrack met de nodige melodieuze elementen toegevoegd door de gitaren. De vrij brakke duistere kelderproductie werkt ook niet echt mee hoewel dat natuurlijk wel die necro “trve-ende-kvlt-feel” geeft.

De oplettende lezer heeft vast al door dat dit echt verzamelaarsspul is dat je bestelt als je van één van beide bands écht alles in huis wilt halen. Ik zou het echter alleen oppikken als ik er ergens voor een paar euro tegen aan zou lopen.

Shining Split

1. Shining – Sensommar
  2. Mortuary Drape – Where Everything Falls