We Came As Romans – Tracing Back Roots

We Came As Romans – Tracing Back Roots
Nuclear Blast, 2013

We Came As Romans laat met Tracing Back Roots alweer album nummer drie los op deze wereld. Pubers met een identiteitscrisis van over de hele wereld kregen alweer natte plekken in de broek en de emotioneel gemankeerde emo’s hadden weer een reden om de zelfmoord een dagje uit te stellen. Dit laatste is dan misschien ook gelijk het enige positieve punt aan deze release maar laten we voor de vorm het schijfje ook even beluisteren.

De metalcore van deze heren belachelijk maken zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk, aangezien het commercieel toch best een succes is. Tijdens het eerste nummer heb ik best goede hoop maar dan gaan ze bij de eerste break al snel naar poppy emo spul met cleane vocalen welke een breed publiek aanspreekt. Hoewel de titel anders doet suggereren wordt er toch wel wat geëxperimenteerd en zoals de volgers van meer populaire muziekstromingen al kunnen raden is het dus dubstep geworden. Bij de breaks komen de bassen namelijk lager dan ooit voorbij wapperen. Op zich niet eens een heel onaardige toevoeging. Naast het eerder genoemde element is de metalcore die deze heren maken vrij standaard gebleven. Heftigere stukken met gerecyclede riffs afgewisseld met de emotionele momenten die vooral de vrouwelijke aanstormende metalheads weer zullen bekoren.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet echt een album is wat het merendeel van de vaste bezoekers van deze site zal gaan aanspreken maar voor de metalheads in de dop die hun weg nog aan het zoeken zijn is dit een prima opstapje richting het echte werk. Hopelijk komt bij hen dit album over tien jaar alleen nog eens langs als ‘guilty pleasure’.

WCAR

1. Tracing Back Roots
  2. Fade Away