Eyeconoclast – Drones Of The Awakening

Eyeconoclast – Drones Of The Awakening
Prosthetic Records, 2013

In 2008 maakten deze bekende Italianen een prima debuut. Onder hen een drummer met verleden in Hour Of Penance, Benighted en Hideous Divinity en Stefano Morabito die je als rechtgeaarde deathmetalfan gewoon hoort te kennen. Dan mag de opvolger geen probleem zijn, toch? Zo zie je maar dat er weinigen zijn die daar een tweede evenwaardige plaat naast kunnen zetten. Ze maken nog steeds futuristische en modern klinkende death/thrash, maar de drones vliegen er overgemotiveerd in.

Absolute pluspunt is de knalsound van Stefano’s 16th Studio. Een sound waar vooral vellenbeul Mauro Mercurio gebruik van wil maken om zich in de kijker te spelen. Hij mitrailleert de boel overvol militaristische basdrumgelederen en kappende blastbeats. Perfect gespeeld, razendsnel, technisch al wat je wil, maar al die complexe ritmes metselen alles gewoon dicht. Tussen al die drumdominantie krijgt geen enkele riff de ruimte om zich te ontplooien. Al moet gezegd dat het riffwerk zich bij wijze van spreken nog niet zou kunnen bevrijden uit een broodzak. Het is nooit makkelijk om te zeggen waarom zo’n riff niet aanslaat, het is een kwestie van groove en finesse en dat zit er quasi nooit in. Heel even schiet de vlam er eens in bij Anoxic Waters, iets meer in Sharpening Our Blades On The Mainstream, maar opnieuw haalt de drum elke mogelijkheid tot dynamiek er meteen uit.

Van de doorsnee grunt met screamneigingen moet het al helemaal niet komen, die is ongeveer zo normaal als een kartonnen doos. De solo’s twijfelen tussen langgerekte snijdende noten of een snellere opeenvolging en verdwalen in een niemandsland. De snellere tapleads van Obsolesced werken dan weer wel. Ze hebben het allemaal net iets te graag gewild. Het klinkt ambitieus, hyperactief en kundig. De drums kapselen alles vol, de gitaren hakketakken er in razensnelle doch veel te complexe ritmes op in en daardoor pakt het niet. Alleen het slotnummer is geslaagd over de hele lijn.

Tracklisting
Eyeconoclast-DronesOfTheAwakening

1. Proclaimng From Dead Dimensions