Dea Marica – Curse of the Haunted

Dea Marica – The Curse of the Haunted
Weird Truth Productions, 2013

Riccardo Veronese heeft inspiratie genoeg om in twee verschillende doom bands actief te zijn. Naast Gallow God, dat wat gemakkelijker in het oor liggende traditionele doom metal speelt, heeft hij in 2012 met Dea Marica zijn eigen band uit de grond gestampt, dat nog een stukje trager en treuriger speelt. Wel vreemd overigens dat de bijgeleverde biografie spreekt van ex-Gallow God-lid Riccardo Veronese. Weet Weird Truth Productions iets wat de rest van de wereld nog niet weet?

Met het niet bijster originele begin van een kerklok en krassende vogels trapt The Tower af. Ten opzichte van het debuutalbum uit 2012 blijkt dat de band is opgeschoven naar de doom-/deathrichting. Het is allemaal nog een tikje langzamer geworden, de gitaar klinkt nog wat treuriger en zanger Roberta Mura wisselt zijn cleane vocalen nu regelmatig af met een grunt. Waar het drumwerk op het debuut niet echt kon overtuigen, blijkt dit met de nieuwe drummer Marco nog steeds niet te zijn verholpen. Het is aan de ene kant veel te druk en het lijkt er regelmatig op dat er gecorrigeerd wordt. Het klinkt niet altijd lekker en dat is jammer, want dit doet toch wel wat afbreuk aan de prima songs. Bijzonder geslaagd mag het afsluitende Lady Greensleeves worden genoemd, een prima doomverbouwing van het middeleeuwse welbekende Greensleeves.

Een fatsoenlijk doomalbum van Dea Marica dat absoluut het beluisteren waard is, al was het maar vanwege dat laatste nummer. Wellicht kan RTL-Boulevard voor ons achterhalen wat nu precies de status is van Riccardo Veronese?

Dea Marica – Curse of the Haunted

1. The Tower
  2. The Last Goodbye