Sabaton – Swedish Empire Live

Sabaton – Swedish Empire Live

Nuclear Blast, 2013

2013 is een prima jaar voor de power metal-liefhebber die van live materiaal houdt. Eerder dit jaar waren het de Zweden van Hammerfall die prima materiaal voor publiek op de mensheid losliet en nu is de van oorsprong Zweedse duiventil Sabaton aan de beurt. Het totaalpakket is even massief als de, in mijn ogen, doorsnee metal die de heren maken. Het pakket bestrijkt in totaal een optreden of vier waarvan het optreden op het Poolse Woodstock-festival de hoofdmoot bestrijkt. Voor een publiek van meer dan een half miljoen koppen brengt Sabaton een aardige dwarsdoorsnede van zijn tot nu toe opgebouwde discografie.

Enkel de geluidsopnames van dat concert in Polen zijn ter bespreking op de redactie van Zware Metalen binnengekomen. De setlists van de andere aanwezige optredens bezien zijn er aardig wat dubbelingen te herkennen (logisch), maar dat neemt niet weg dat de echte liefhebber in zijn nopjes zal zijn met deze registraties. Het geluid van de opnamen van Woodstock is prima, de band speelt strak en het publiek laat zijn liefde voor de band horen.

Samengevat is een oordeel vellen over deze giga-box op basis van slechts één optreden ondoenlijk. Check hem vooral zelf. Aan de andere kant lijken vier optredens met merendeels hetzelfde materiaal van een in mijn ogen maar gemiddelde band iets te veel van het goede. Het is allemaal degelijk en strak, maar Sabaton mist toch het beetje extra dat bands als Blind Guardian wel brengen. Het zal de fans echter een worst wezen. Die hebben hun kleinood van het jaar binnen.

sab

1. The March To War
  2. Ghost Division