Blues Pills – Devil Man

Blues Pills – Devil Man
Nuclear Blast, 2013

Nuclear Blast is een gerenommeerd metallabel, maar de laatste jaren heeft het label zeer sterke bands in de bluesrichting getekend, onder andere Graveyard en Scorpion Child. Nu kunnen we daar Blues Pills aan toevoegen, een jong gezelschap met verschillende nationaliteiten. Devil Man is de tweede EP.

De eerste uithaal van Elin Larsson op het titelnummer zorgt ervoor dat bij ondergetekende de haren op de armen overeind gaan staan. Er zit gelijk zo veel zeggingskracht in en wanneer de band invalt blijft het genieten. Blues Pills swingt als een malle en heeft de chemie die je niet zou verwachten bij zo’n jonge band. De ritmesectie zorgt voor de onweerstaanbare groove en Dorian Sorriaux legt daar zeer bluesy en vooral erg smaakvolle gitaarlijnen overheen. Het is onvoorstelbaar dat deze jongen achttien jaar is, hij speelt alsof hij al heel lang meegaat in de muziekwereld. Dit geldt trouwens voor de complete band.

In de promosheet wordt er gesproken over bands als Led Zeppelin, Cream en Fleetwood Mac met Peter Green. Vaak is dat overdreven, maar bij Blues Pills vind ik deze referenties helemaal terecht. De EP is erg gevarieerd en laat ook heel veel gevoel horen, de vocalen van Larsson zijn zeer meeslepend. Deze Zweedse heeft echt soul en heel veel kracht in haar stem en ik werd dan ook zowat weggeblazen de eerste keer. De bandleden vullen elkaar geweldig aan en tillen samen de songs naar een heel hoog niveau.

Voor ondergetekende was het de eerste kennismaking met Blues Pills en die is meer dan geslaagd. Deze EP is van begin tot eind ijzersterk, het is lang geleden dat ik een band met vrij ouderwetse invloeden zo fris heb horen klinken. De band kan echt knallen maar ook zeer ingetogen en subtiel spelen. De liefhebber van pure rock met gevoel weet genoeg, dit is niet te versmaden.

Blues Pills - Devil Man

1. Devil Man
  2. The River