Herrschaft – Les 12 Vertiges

Herrschaft – Les 12 Vertiges
Code 666, 2013

Eentje waar de industrieel ingestelde metalmens vijf jaar lang op gewacht heeft is dit tweede album van de heerschappij uit Frankrijk. Na het ijskoude en schitterende debuut Tesla wist niemand waar deze twaalf duizelingen naartoe zouden gaan. Het laatste wat je ervan kan zeggen is dat deze drie mensen het op safe gespeeld hebben.

Aan het ijzige synthgeluid met sprankelende trancetintelingen blijven ze trouw. Die permanente synthgloed op de achtergrond hult alles opnieuw in een heldere ijstempelfeer. Eveneens herkenbaar is het bijtende distortionglazuur waarin de gitaar machtige duisternisakkoorden afwisselt met scherpe midtempo zwengels die op de technobeat inhakken. In combinatie met een redelijk geniaal industrial-arrangement maakt dat van Rat In Cage een herkenbare signatuurtrack. Zeker omdat de chromen bassen weer lekker dik op de ritmische drums en futuristische charges liggen.

Dus het is een voortzetting van Tesla? Geenszins! Ten eerste zijn de vocalen gevarieerder. De in synthetisch koper ingekapselde, hoge krijs is gebleven en aangevuld met fluistervarianten tijdens op hun beurt nieuwe introspectieve rustpunten. De laag van vervorming fluctueert in dikte en er zijn de ietwat oosters aandoende vrouwelijke gastgezangen van Jessy Christ. Haar gefluister brengt ons naar Whispering Clouds, waar een verrassend dominante meditatiesfeer tussendoor zweeft. De aandachtige luisteraar hoort zelfs een Peruviaanse fluit. Doe daar nog de akoestische gitaarstrofe van Endlessly Revolving bij en je hebt begrepen dat Herrschaft zijn futuristische klankspectrum enorm verbreed heeft, zonder aan zijn basissfeer te raken. Kind van de rekening is het gitaarwerk, dat een stuk minder slagkrachtig en snedig is dan op het debuut. Zachter is het niet, alleen wekken nu vooral de elektronica duizeling op.

Tracklisting
Herrschaft-Les12vertiges

1. Gate To Dream