Eternal Solstice & Pentacle – Split

Eternal Solstice & Pentacle – Split
Dark Descent Records, 2013

Nederlandse death metal is springlevend. Dat bewezen onlangs de heren van Bodyfarm, Centurian en The Monilith Deathcult nog maar eens. Maar de oudjes doen ook nog volop mee. Eternal Solstice en Pentacle bestaan beide sinds 1989, ongetwijfeld speelden enkele lezers van deze recensie toen nog met knikkers. Benieuwd of ze op deze split, die begin dit jaar verscheen, klinken als afgestofte dinosauriërs of dat zezich kunnen meten met de nieuwe garde.

Het eerste dat opvalt aan deze split is het zeer fraaie artwork en de algehele visuele uitvoering. Het mooie uitklapbare hoesje geeft toegang tot twee stuks vinyl waarop beide bands op elke kant een nummer hebben gezet.

Eternal Solstice trapt af met en lekker fel nummer dat een duidelijke kop en staart heeft en door de hakkende manier van gitaarspelen licht naar thrash neigt. Zonder overbodige poespas knalt het uit de boxen. Het tweede nummer valt op doordat er vrij veel solo’s in zitten en vanwege de drums die soms haaks op het tempo lijken te staan. Zijn het progressieve invloeden of is het buitensluiten van een click-track daarvan de oorzaak? Feit is dat dit death metal is zoals het hoort te zijn. Megavette riffs, zieke vocalen, op de juiste momenten een break en een vette sound.

Ook Pentacle is wars van franje. Voor hen ook geen intro’s met cleane gitaren of samples uit een horrorfilm maar gewoon vanaf de eerste noot het gas erop en gaan. Productioneel gezien zijn de nummers van Pentacle iets minder, het geluid is daarvoor naar de huidige maatstaven wat te dun. De stem heeft veel weg van die van Martin van Drunen (ex-Pestilence, Hail Of Bullets, Asphyx) zonder direct een kopie te willen zijn De nummers die Pentacle op deze release aanlevert zijn wat langer en stoelen minder op herhaling dan bij hun concullega’s het geval is. Hierdoor duurt het iets langer voordat ze je pakken.

Maar wie maalt daarom? De echte liefhebber van old school death metal heeft dit ding al lang in huis of gaat er nu naar op zoek. Zowel Eternal Solstice als Pentacle bewijst met deze split dat het niet onder doet voor de jongere genregenoten en nog jaren mee kan.

Eternal Solstice & Pentacle - Split

1. The Venemous Womb (Eternal Solstice)
  2. Tempter Of Mankind (Eternal Solstice)