Lanz/The Parents of Oude Pekela – Excrement Terrorism

Lanz/The Parents of Oude Pekela – Excrement Terrorism on the Holy Trinity Pt.2
New Era Productions, 2013

Albums die fysiek worden aangeleverd bij de redactie hebben bij mij toch altijd nog een streepje voor. Het gemak van het downloaden van een paar mp3-tjes weegt uiteindelijk toch niet op tegen het gevoel wat je krijgt als er bij het thuiskomen een pakketje op je ligt te wachten met daarin echte ouderwetse cd’s die je kan zien en vasthouden. New Era Productions gaat echter nog een stap verder en stuurt zelfs een daadwerkelijke 7” split op. Ondanks dat ik niet bekend ben met het werk van beide bands die hun krachten gebundeld hebben op dit werkje ben ik bij voorbaat al enthousiast. Als een label de moeite neemt om de promotie op deze manier aan te pakken dan moet het wel om iets heel speciaals gaan.

Niets is minder waar. Dit album is bij verre het meest beroerde wat ik heb mogen ontvangen sinds ik mij bij de redactie van dit illustere webzine heb mogen voegen. Bij het beluisteren van de eerste seconden is het enige wat bij mij opkomt dat er een fout is gemaakt in de vinylperserij. Wat ik hoor is namelijk zover verwijderd van metal als maar mogelijk is. In plaats daarvan een intro wat niet zou misstaan op een cd van een amateur-kerkkoor uit de jaren ’70, inclusief een krakkemikkig elektrisch pianogeluid en dito productie. Pas wanneer de gitaar inzet wordt het duidelijk dat het daadwerkelijk om de bijdrage van Lanz gaat met het nummer Litanie voor Satan. De combinatie van valse schelle gitaren, geschreeuwde satanistische teksten aan de ene kant en de blije harmonieën aan de andere kant is op zijn minst zeer verontrustend te noemen. Waarschijnlijk was dat ook waar de band op doelde.

Wanneer ik de plaat omdraai is het aan The Parents of Oude Pekela om de rest van mijn dag te verzieken. De ondoorgrondelijke noise bestaande uit geprogrammeerde drums, hysterisch geschreeuw en extreem overstuurde gitaren is alleen voor de echte fans mogelijk interessant, en ik reken mijzelf niet tot die groep.

Na het luisteren blijf ik met meer vragen over dan antwoorden: is dit serieus bedoeld? Wie zou in hemelsnaam met zijn goede verstand zoiets willen uitbrengen? En, allerbelangrijkst: Waarom staat er “Part 2” op de cover van het album? Betekent dit dat er mogelijk nog meer van deze gedrochten in omloop zijn? Dat laatste kan ik na wat het nodige gegoogle bevestigen, het blijkt namelijk om een onderdeel van een trilogie te gaan. De andere twee delen zal ik maar overslaan, en deze komt in de kast te staan om alleen nog maar tevoorschijn te komen als mij een keer de vraag gesteld wordt: “Wat is nou het raarste wat je ooit hebt moeten recenseren?”.

Tracklisting Lanz:
Lanz/The Parents of Oude Pekela - Excrement Terrorism on the Holy Trinity Pt.2

1. Litanie voor Satan