Nine Inch Nails – Hesitation Marks

Nine Inch Nails – Hesitation Marks
Sony Music, 2013

Nine Inch Nails is vooral de band van Trent Reznor. In 1989 bracht de band het debuutalbum Pretty Hate Machine uit dat gelijk zeer goed aansloeg, hier zijn rocksongs met behoorlijk wat industrial op te horen. Bij The Downward Spiral was er sprake van de grote doorbraak, erg opvallend aangezien dit een zeer duistere plaat is. Na zeven albums stopte de band ermee in 2009 en ging Trent Reznor verder met het maken van soundtracks en How To Destroy Angels.

Maar nu is het 2013 en Nine Inch Nails is weer terug met een nieuwe plaat genaamd Hesitation Marks. De plaat opent echt met Copy Of A, een pulserende electronicloop en een stuwende beat zorgen voor de fundering. Reznor herhaalt vaak bepaalde tekstregels in dit nummer en daardoor wordt zijn stem ook vrij nasaal. Ook komt het nummer nergens echt op gang. Bij Find My Way wordt alles een stuk sfeervoller. De bijtende gitaarpartijen van albums als The Downward Spiral zijn hier nergens vinden, deze plaat is echt op electronic gericht. Reznor houdt alles minimaal met een duister pianoloopje en een rustige drumbeat. Toch blijft het erg boeiend omdat alles zorgvuldig is opgebouwd.

De gitaren zijn nog wel te horen op deze plaat, maar ze zijn zeer subtiel in de muziek verweven. Reznor heeft voor gitaristen als Adrian Belew (ex-King Crimson) en Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac) gekozen, muzikanten die bekend staan om het geweldige spel wat ze tentoonstellen. Toch heeft Reznor ze echt in de context van Nine Inch Nails gebruikt door bijvoorbeeld een slidegitaar en een opvallend duister en funky gitaarlijntje in All Time Low neer te zetten.

Het vrij rustige karakter van Hesitation Marks wordt doorbroken op Everything en Satellite, echt de vreemde eenden in de bijt. Op Everything wordt de duistere vibe ineens heel vrolijk en Reznor zet bijna een popliedje neer. De gitaren mogen hier wel even ronken en in de melodieuze stukken hebben ze veel weg van The Cure. Satellite heeft zelfs een R&B-vibe in de beat en ook de vocalen van Reznor hebben daar weg van.

Daarna gaat de plaat weer terug naar de zwoele vibe van het begin. Ritmisch wordt alles meer uitgebouwd op het laatste gedeelte van de plaat. Het nummer Running heeft zelfs behoorlijk weg van The Knife, een Zweedse electronicformatie. While I’m Still Here en Black Noise sluiten het album mooi af met blazerpartijen aan het einde. Hesitation Marks is een erg rustige plaat voor NIN-begrippen. Toch boeit hij door zijn volledige speelduur heen, al haalt hij nergens het niveau van het werk uit de jaren ’90.

Nine Inch Nails - Hesitation Marks

1. The Eater Of Dreams
  2. Copy Of A