Pelican – Forever Becoming

Pelican – Forever Becoming
Southern Lord, 2013

Sinds het debuut Australasia in 2004 verzamel ik alles wat uitkomt van Pelican. Voor wie de band niet kent, Pelican speelt instrumentale post-rock. Recent is stichtend lid Laurent Schroeder-Lebec vertrokken bij de band, iets wat niet makkelijk was voor Pelican. Men haalde een nieuwe gitarist binnen – Dallas Thomas – van The Swan King, iets wat duidelijk zijn sporen heeft nagelaten op Forever Becoming.

Op dit nieuwe album laat Pelican grotendeels de postrockprocedures los en gaat het voluit voor een stevig rockende sound en stijl, een (on)gewild neveneffect van de The Swan King-injectie. Een abrasiever brommend gitaargeluid maakt duidelijk dat er weinig plaats overschiet voor luchtige dromerigheid of een ononderbroken of climaxmatig opgebouwde wall of sound, neen, dit is bijzonder aards heavy spul met bijhorende zwaartekracht. Als vanzelfsprekend wordt dat het breekpunt voor een groep fans van het eerste uur. Zelf kan ik er wel weg mee, de songstructuren zijn in die mate sterk en onderhoudend dat het ik het instrumentale verhaal van begin tot einde blijf volgen. Dat neemt niet weg dat ik – net als velen – het echte “post”-gevoel zal missen in de rock die Forever Becoming serveert. Een nummer als Immutable Dusk refereert nog enigszins naar het verleden, voor de rest ontbreekt de typische “flow” uit de begindagen. Threnody is ook zo’n “brugnummer” dat best gehoord mag worden.

Meer rock, minder post en in mijn ogen ook minder Pelican. Plots zijn we in Seattle aanbeland en is het een pak heaviër, groovender en minder begeesterend. Kwaliteit of niet, Pelican kreeg me in vervoering met zijn eerste platen en is aan het veranderen in iets wat mij minder pakt. Dat laatste zal mijns inziens voor nog een pak mensen het geval zijn. Slecht zal het echter nooit worden, dat is zeer onwaarschijnlijk.

Nog een kleine vermelding voor de ontwerper van de hoes, Stephen O’Malley, u wel bekend toch? Of hij geniaal of uiterst lelijk is weet ik nog zo niet, voorlopig ga ik voor beiden.

Pelican

1. Perpetual Dawn