Master – The Witchhunt

Master – The Witchhunt
F.D.A. Rekotz, 2013

Master is al sinds de jaren tachtig een kwaliteitslabel. Zijn productiefste periode kende de band echter na de eeuwwisseling, met enkele platen die varieerden van uitstekend over zeer degelijk tot meer van hetzelfde, waarbij de laatste categorie ook als zeer degelijk bestempeld kon worden. Een jaar na The New Elite is er nu The Witchhunt, dat met de hakken over de sloot in de categorie degelijk belandt.

Iedereen die ooit een plaat van Master heeft beluisterd weet waar hij of zij zich aan mag verwachten: een mix tussen trash- en deathmetal, met snelle drums, snedige gitaren en de kwaadaardige vocalen van Paul Speckmann er duidelijk bovenop. Om na zoveel jaar met datzelfde recept nog steeds uitstekende platen te maken is er toch iets speciaals nodig, maar het is exact dat wat er ontbreekt wanneer The Witchhunt een eerste keer door mijn speakers knalt. Alles is er wel, maar de fut lijkt te ontbreken. De eerste vier nummers kabbelen dan ook voorbij zonder te overtuigen. Grootste schuldige is Paul Speckmann zelf, die zonder bezieling staat te lallen als had hij een spraakgebrek.

Vanaf The Parable herpakt de groep zich gelukkig wel. Master klinkt plots weer heel wat agressiever. Speckmann gaat meer variatie in zijn vocalen steken en plots merk je dat Master het toch nog steeds kan. Ook Plans of Hate, Raise Your Sword en stukken van Remove the Clowns zijn uitstekend. Na dit hoogtepunt blijft het album ok, maar is het beste achter de rug.

De echte Master-fan zal hier zeker nog wel mee voort kunnen, maar de band heeft exact hetzelfde al veel beter gedaan. De enkele hoogtepunten maken het na een ontstellend zwakke start toch nog iet of wat de moeite, al houd ik het voor het album in zijn geheel op degelijk.

Master – The Witchhunt

1. The Witchhunt
  2. Plans of Hate