Avulsed – Ritual Zombi

Avulsed – Ritual Zombi
Xtreem Music, 2013

Beetje vreemd dat één van de allerbelangrijkste Spaanse deathmetal bands ooit nu pas voor het eerst hier wordt besproken. Ik volg deze band al sinds hun debuut in 1996, zelfs de elektronische remix-cd Cybergore heb ik destijds aangeschaft. Door de jaren heen is frontman Dave Rotten uitgegroeid tot een heus fenomeen wiens vocale capaciteiten gelauwerd worden over de ganse wereld. Avulsed verzamelde door glansrijke live-prestaties eveneens een pak adelbrieven en wordt alom gewaardeerd. De zo stabiele band kreeg vorig jaar een nieuwe drummer – Osckar – die hier voor het eerst te horen is.

De laatste paar albums is Avulsed steeds meer richting Zweedse deathmetal gaan klinken, iets wat op Ritual Zombi enorm tot uiting komt. Het gitaargeluid is voller en smeuïger dan ooit, de drumpatronen van Osckar zijn al even Grave. Qua thematiek is het allemaal ook behoorlijk opgeschoven, van medische gore en vunzige seks & splatter naar zombie-slachtpartijen en ondode gezelligheid. Avulsed klinkt voor de rest weer zo solide als Avulsed, met aanstekelijke riffs, hier en daar melodisch van aard, en op tijd en stond catchy hooks. Het drumwerk wordt helaas wat op de achtergrond geschoven en meermaals gereduceerd tot metronoom. De drums klinken eigenlijk vooral strak, terwijl de rest vet geproduceerd is en hier en daar wat perfectie mist (in de timing).

Nog maar eens een oerdegelijke Avulsed-plaat. Ze zullen er in Spanje geen fans bij krijgen, wie al fan is kan deze probleemloos aanschaffen. Dat blijft wellicht zo tot het bittere eind. Luistertip: Zombiro.

Avulsed

1. Dawn of Apocalypse (Intro)
  2. Dead Flesh Awakened