Malignant Tumour – Overdose & Overdrive

Malignant Tumour – Overdose & Overdrive
War Anthem Records, 2013

Tsjechië is niet alleen het land van Pilsner Urquell, Gregor Mendel en het indrukwekkende Praag. Het excentrieke kwartet van Malignant Tumour brengt ons vanuit deze contreien een nogal onconventionele cocktail van genres.

Crust-punk mengen met heavy metal en ermee wegkomen: het is slechts weinigen (waaronder Darkthrone) gegeven. Malignant Tumour heeft er zich na jaren van grindcore op toegelegd en dit met succes. De muziek die ze brengen is erg energetisch en mengt perfect waar beide genres voor staan: de opzwepende ritmes van crust enerzijds, de riffs en solo’s van heavy metal anderzijds. Het titelnummer Overdose and Overdrive wordt zelfs gesierd door wat rockabilly-invloeden.

Het tempo van de nummers is aardig gevarieerd. Snellere nummers als The Secret Source, Bucks & Roll en het titelnummer zorgen voor het nodige geweld, waarna Malignant Tumour enkele versnellingen terugschakelt met Stay Over Night en Drinkday. Dit zorgt ervoor dat het tempo niet te repetitief is (wat wel een reëel punt van ergernis kan vormen op een crust-punkalbum).

Afgezien van Command To Headbang kent dit allbum naar mijn mening geen enkele misser. Op instrumentaal vlak overstijgt Overdose & Overdrive het gemiddelde album uit z’n genre. De riffs zijn zoals eerder vermeld erg aanstekelijk en je hoort ook echt dat er veel tijd in gestoken is. Solo’s zijn de heren van Malignant Tumour ook niet vreemd, met die op Overdose And Overdrive (het nummer, niet het album!) als beste voorbeeld hiervan. Drummer David speelt natuurlijk nog altijd standaard punkbeats, maar probeert op veel momenten er net dat ietsje meer in te stoppen. Op de productie valt niets aan te merken, integendeel. Voor crust-punk is deze verbazend goed en alles valt duidelijk te onderscheiden.

De Tsjechen van Malignant Tumour hebben met Overdose & Overdrive een verrassend sterke indruk op mij achtergelaten. De muziek die ze maken is buitengewoon catchy en strak gespeeld. De outro Final Delirium kwam ook als een verrassing. De trage, duistere tonen die hierop tentoon gespreid worden, zijn zeker spek naar mijn bek en dienen als een perfecte afsluiter voor een toch al heel geslaagd album. Deze belandt voor mij op de jaarlijst!

Malignant Tumour - Overdose & Overdrive

1. Bucks & Roll
  2. Overdose and Overdrive