Soulfly – Savages

Soulfly – Savages
Nuclear Blast,2013

En daar is Soulfly weer! Dat hebben ze snel voor elkaar, maar ja, als Sepultura wat nieuws heeft moet je snel zijn of zou het de overstap naar Nuclear Blast zijn? Had Enslaved vorig jaar vers bloed, op het nieuwe album is Zyon Cavalera achter de kit gezet en wordt het al meer een familiebedrijf. Ook de andere zoon van Max komt met een gastbijdrage voorbij dus de vraag is wanneer er alleen nog maar familie in zal spelen.

Met Enslaved was ik enthousiast over de muzikale weg die bewandeld werd, lekker stevig en “in your face”, en ik hoopte dan ook een voortzetting hiervan te krijgen. En hoewel opener Bloodshed een aardige poging is komt het album als geheel een stuk minder over. Natuurlijk hoor je jaren aan ervaring en ook Zyon brengt het er achter de drums goed vanaf maar de noodzaak lijkt er wat uit te vloeien. Op dit album wordt de formule doorgezet die we kennen van de voorgaande albums maar met heel wat minder overtuiging en zeggingskracht.

Laat ik wel gelijk vermelden dat het in zijn geheel echt nog niet slecht is en dit album zeker zijn momenten wel heeft zeker als er wat meer groovende deathmetalelementen opgezocht worden. Helaas blijft het te vaak bij momenten tijdens nummers voordat het toch weer wat inkakt en dat vind ik toch wel jammer. Ook wil ik dit keer iets zeggen over het artwork: Lelijk! Dit ben ik niet gewend van deze band, het ziet eruit als een duister stukje uit een level van Donkey Kong.

Na beluistering van dit album blijf ik enigszins teleurgesteld achter en dat ben ik van Soulfly de laatste jaren eigenlijk niet gewend. De liefhebbers zullen het wel aanschaffen, maar zullen de voorganger uiteindelijk vaker draaien.

Soulfly savages

1. Bloodshed
  2. Cannibal Holocaust