The National – Trouble Will Find Me

The National – Trouble Will Find Me
4AD,2013

Soms is het mij een raadsel waarom een bepaald album bij ons terecht komt en eerlijk gezegd hoort de nieuwe plaat van The National daarbij. Dit is nu niet echt het soort muziek dat hier voorbij komt, op de website dan uiteraard. Bij mij thuis is dat een ander verhaal aangezien ik deze band bijzonder goed kan waarderen en wanneer ik zo op het forum lees sta ik hierin zeker niet alleen, zo bewijst ook de hoge plaats in de Zware Metalen jaarlijst van 2010 van voorganger High Violet. Ondanks dat deze bespreking voor de meeste mensen hier een beetje zal voelen als mosterd na de maaltijd zal ik me er toch aan wagen.

Waar zal ik dan eens beginnen met deze plaat? Hoe het verder de band de lijn volgt van High Violet en daarbij kiest voor een nog nadrukkelijker ingetogen koers? Of hoe mooi de melodielijnen zijn en hoe weemoedig de zang is? Of de arrangementen die zorgen voor de vele lagen per nummer waardoor je luisterbeurt na luisterbeurt weer nieuwe dingen kan ontdekken… Aan de andere kant kan ik ook zeggen dat de dynamiek minder is geworden in vergelijking met voorgangers en dat je soms wat meer venijn wilt horen omdat het nu juist die extra laag gaf en zorgde voor onderhuidse spanning. Gelukkig zijn de teksten nog wel donker gekleurd maar over de hele lijn ligt er meer verstopt. Naar het einde toe nog in de breekbaarheid met I Need My Girl, dat een goed voorbeeld is van de rust die deze plaat bezit.

Het is wederom een prachtige plaat geworden die qua popplaten dit jaar bij mij hoog zal eindigen maar wel een kanttekening kent door het gebrek aan échte spanning. We weten namelijk dat de band een hoger niveau kan halen en dat dit live zeker tot uiting zal komen, ook met deze nieuwe nummers.

The National

1. I Should Live In Salt
  2. Demons