Witherscape – The Inheritance

Witherscape – The Inheritance

Century Media, 2013

Dan Swanö is de laatste jaren vooral vermaard om zijn productionele kunsten en minder om zijn muzikale uitspattingen die zich de laatste jaren vooral beperken tot gastbijdragen aan verschillende producties in metalland. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en onder titel The Inheritance en de banier Witherscape brengt Dan een progressief deathmetal-album uit waarbij hij zelf de zang, toetsen en drums voor zijn rekening neemt. Het smaakvolle gitaarwerk komt uit de vingers van Ragnar Widerberg. Voor mij een volslagen onbekende.

De muziek op The Inheritance doet erg denken aan de latere platen van Opeth (met uitzondering van Heritage), maar ook een band als Be’Lakor schiet door mijn gedachten bij beluistering. De heren geven zelf aan een brug te willen slaan tussen seventies prog en hedendaagse metal. En inderdaad in een nummer als Astrid Falls hoor ik bands als Rush (gitaarwerk) en Genesis (toetsen) terug.

De melodieën op deze plaat zijn erg toegankelijk, maar desondanks heb ik dit album vaker moeten draaien om tussen de op het eerste gehoor fragmentarische stukken muziek de rode draad te ontdekken. Swanö heeft een goede balans weten te vinden tussen hard en zacht, cleane zang en zijn kenmerkende grunts en bijkans poppy melodieën en agressieve metal. The Inheritance is een heerlijk dynamisch schijfje geworden. Niet baanbrekend, maar de liefhebber van avontuurlijke (death)metal kan zijn hart ophalen. De covers (Last Rose Of Summer van Judas Priest en A Cry For Everyone van Gentle Giant) zijn niet alleen origineel, maar passen prima bij de sfeer van de rest van het album.

withersc

1. Mother of the Soul
  2. Astrid Falls