God Is An Astronaut – Origins

God Is An Astronaut – Origins
Rocket Girl, 2013

Het Ierse God Is An Astronaut is één van de exponenten van de postrockscene, sinds het prille begin. In 2002 bracht de band The End Of The Beginning uit en sindsdien zijn ze niet meer weg te denken uit postrockcollecties. De laatste albums was het vuur iets gaan liggen, maar de atmosfeer is gebleven. De band die de kosmos en de mens dichter dan eender wie bij elkaar weet te brengen is nu terug met zijn zesde album.

God Is An Astronaut wordt vaak in dezelfde adem uitgesproken met Explosions in the Sky, 65daysofstatic of GY!BE. Onterecht. Als er één band is waar dit Ierse gezelschap tegenwoordig mee vergeleken kan worden, dan is het wel Mogwai. Ook op Origins trekt God Is An Astronaut de kaart van de veelzijdigheid en wisselt het handig popppy synths met posthardcore, minstens zoveel als dat er daadwerkelijk dromerige tremelo-postrock aan te pas komt. Instrumentale nummers met een glooiend en atmosferisch panorama zijn minder aanwezig dan op voorgaande albums, het zijn vooral experimentele en gedurfde electro-elementen die de nummers vormgeven en het naar God Is An Astronaut-normen eigenlijk behoorlijk “direct” laten klinken. In combinatie met de vrouwelijk klinkende synthzang moet ik bij momenten zelfs aan Elastica denken! Niet meteen wat je van God Is An Astronaut verwacht.

Er zijn natuurlijk ook ultra-atmosferische nummers als Weightless te vinden op Origins, dat wel, maar dat zijn nu toch echt wel uitzonderingen geworden. De echte constante gewichtloosheid is verdwenen, net als de typische psychedelische cargo. Met Origins vervolgt God Is An Astronaut zijn pad doorheen nieuwe horizonten, iets wat op zich niet slecht is, al zullen bepaalde fans van de eerste albums zich daar minder toe aangetrokken voelen. Ik ben er eentje tussen de twee, maar verkies toch de oude intieme postrock boven dit alternatieve festivalweidegedoe.

God Is An Astronaut

1. The Last March
  2. Calistoga