A Storm Of Light – Nations To Flames

A Storm Of Light – Nations To Flames
Southern Lord, 2013

In 2012 besloot Josh Graham te stoppen met Neurosis en zich compleet te focussen op A Storm Of Light. De band ging vaak richting postmetal met het oude werk maar nu lijkt dat steeds minder hoorbaar te zijn.

Nations To Flames lijkt meer zijn invloeden te pakken uit industrial als Ministry en Killing Joke. De band is rechtlijniger te werk gegaan en meer gefocust. Nummers gaan niet meer over de zes minuten en volgen bepaalde songstructuren, maar dat is zeker geen probleem. De drumpartijen op dit album zijn fantastisch en ze zijn een erg belangrijk onderdeel van dit album, alle andere instrumenten volgen de drums.

De gitaarpartijen zijn simpel gehouden, hetzelfde geldt voor de baspartijen. Ze spelen bijna alles synchroon en daardoor wordt er een muur van geluid neergezet. In combinatie met de drums wordt A Storm Of Light een ritmische sloopkogel die door je speakers dendert. Ook komt Kim Thayil (Soundgarden) een keer langs om een heerlijke gitaarsolo te spelen.

Vijftig minuten is net iets te lang voor Nations To Flames, er is te weinig variatie om door zijn complete speelduur te boeien. Maar voor het grootste gedeelte nodigt het album uit tot stevig meedeinen op de percussieve ritmes. De apocalyptische vibe die de hoes uitstraalt is ook echt te horen in de muziek, alles klinkt namelijk behoorlijk duister.

Het album heeft vrij weinig poespas op muzikaal en tekstueel vlak en het luistert ontzettend lekker weg. Toch is te horen dat hier muzikanten aan het werk zijn die weten hoe je een bepaalde sfeer moet creëren met effectief keyboardgebruik en een heel goed geluid. De gitaren hebben een snijdende toon, de bas dreunt onder alles, de drums donderen als een malle en de zang is lekker rauw. Alle ingrediënten voor een knallend metalalbum zitten erin en met Nations To Flames is dat ook gelukt.

A Storm Of Light - Nations To Flames

1. Fall
  2. Apostles Of Hatred