Pop Evil – Onyx

Pop Evil – Onyx
eOne Music, 2013

Pop Evil, een fenomeen dat ze in de States een heavy rockband noemen en daar behoorlijk wat succes boekt, kwam eerder dit jaar met een derde langspeler op de proppen. Met enige vertraging bereikte het kleinood ook de Zware Metalen redactie. Aan mij om voor jullie, trouwe bezoekertjes, de pro’s en contra’s van Onyx uit de doeken te doen. Waar wachten we nog op, hier gaan we…

Wie de eerste twee albums reeds hoorde, weet dat Pop Evil zich geen betere bandnaam had kunnen bedenken. Ook Onyx staat weer vol gitaarmuziek, luid genoeg om uit moederliefs gratie te vallen, maar braaf genoeg om door de “alternatieve” Amerikaanse radio grijs gedraaid te worden. Dit gebracht door een kwintet langharig tuig dat net afgelikt genoeg is om aan zichzelf twijfelende emo-tienermeisjes natte broekjes te bezorgen. Zo heb je meteen het ideale topproduct voor de nationale markt. Omdat wij in Europa toch wat zwaardere kost gewoon zijn, mist Onyx net zoals de platen van vele collega-landgenoten toch wat zijn effect. Het feit dat Pop Evil deze keer de akoestische gitaren thuis liet, verandert daar weinig aan.

De hoofdsingle Trenches mag er gerust wezen, hoewel Papa Roach dit trucje al deed ten tijde van Getting Away With Murder. In Deal With The Devil komt Alice In Chains even om de hoek kijken en daarnaast zit er ook behoorlijk wat buskruit in de laatste drie nummers. Als je het hebt volgehouden tot Welcome To Reality en Flawed, ontdek je dat Pop Evil verrassend genoeg toch wel wat in zijn mars heeft voor de volwassen muziekliefhebbers onder ons. Helaas vrees ik dat velen tegen dan hebben afgehaakt op de saaie, ongeïnspireerde deunen van Beautiful, Silence & Scars en Fly Away. Als proef op de som schotelde ik deze nummers voor aan mijn wederhelft, die ze “wel mooi” vond. Als iemand die niets met metal heeft zoiets zegt, weet je wat dat betekent.

Ik betwijfel of Pop Evil ooit de oversteek naar onze contreien zal maken. Hun relevantie hier is zeer klein en de muziek loopt toch enkele jaartjes achter op bijvoorbeeld Skillet of Oleander die eerder dit jaar in ongeveer hetzelfde straatje al veel beter werk afleverden. Ik ben er echter van overtuigd dat ook hier fans zijn van het genre en die zullen Onyx ongetwijfeld anders ervaren dan mij, al weet ik niet of die lui vaak ons aller favoriete muzieksite bezoeken.

Onyx cover

1. Goodbye My Friend
  2. Deal with the Devil