Pinkish Black – Razed To The Ground

Pinkish Black – Razed To The Ground
Century Media, 2013

Century Media is een metallabel, maar toch zijn ze bezig met het verbreden van het aanbod aan muziek uit andere genres. Pinkish Black is namelijk een postpunkduo uit Amerika dat met Razed To The Ground aan zijn tweede album is toegekomen. De bandnaam is in ieder geval ontzettend goed gekozen aangezien er behoorlijk wat “doom and gloom” is te horen.

Deze band gebruikt geen gitaren en heeft daarmee al een vrij afwijkend geluid te pakken. Er zijn alleen maar synthesizers en drums op deze plaat te horen, hoewel de grondtonen van de synths behoorlijk als een bas klinken. Daar tegenover staan juist heel hoog gespeelde melodieën op de synthesizer. De drums krijgen meer de ruimte en zijn niet zozeer een ondersteunend element maar juist het instrument dat de kar echt vooruit trekt.

Muzikaal gaat Pinkish Black richting postpunk maar het heeft ook zijn proggy trekjes. Op sommige momenten moet ik denken aan een hele duistere Zombi, ook een duo dat behoorlijk geïnspireerd is door filmmuziek van Goblin, een Italiaans gezelschap. Ook heeft het veel momenten van dissonantie die weg hebben van het werk van Swans in het begin van de jaren ’80. De vocalen staan behoorlijk op de achtergrond en zorgen voor meer melodie.

Razed To The Ground is zeer sfeervol en constant, maar nergens is er een moment dat er echt bovenuit springt. Vooral de drumpartijen zijn heel sterk, maar de hoge synthesizerpartijen beginnen mij richting het einde van de plaat een beetje te irriteren. Dit is in ieder geval een mooie toevoeging voor Century Media die de liefhebber van het duistere metalwerk waarschijnlijk wel zal bekoren.

BEAR - Noumenon

1. She Left Him Red
  2. Ashtray Eyes