Withem – The Point Of You

Withem – The Point Of You
Sensory Records, 2013

Withem, de Noorse tegenhanger van Withoutem (haha, wat grappig) debuteert met zijn The Point Of You, al zijn het allesbehalve jonge muzikanten die nog groen tussen de vingers zijn. Seventh Wonder‘s Andreas Blomqvist is er zo eentje van. Ze spelen progmetal.

Zelf refereren ze naar Symphony X, Pagan’s Mind, Dream Theater en Circus Maximus, altijd een goede zaak wanneer het op promotie aankomt. Persoonlijk vind ik het nog net iets meer Europees aandoen dan die net genoemde bands, al komen ze aardig in de buurt van landgenoten Pagan’s Mind. Een vrij hoge zangstem, stabiel in iedere toonaard, energiek en weinig jengelend. Hetzelfde kan gezegd worden van de toetsen, die steeds een toevoeging zijn en nooit de melodie bepalen. Die melodieën en refreinen staan er meestal ook als een huis, tussen het avontuurlijke proggebeuren. Miracle kun je zowaar zonder problemen meezingen vanaf de eerste luisterbeurt. De pure powermetal-vibes zitten er duidelijk in en zorgen zowel voor catchy momenten als echte stuwkracht, die netjes parallel loopt met de virtuositeit; nooit vallen er verknipte passages te noteren waarbij je het gevoel krijgt dat ze even kun technische kunnen in de verf willen zetten, puur om andere muzikanten te imponeren. Neen, er is duidelijk aan de luisteraar gedacht. Ieder nummer bevat een progressief gehalte, een powermetalgedeelte en een symfonische onderstroom, prima in evenwicht.

Ik ben zelf geen superfan van dit soort gezang, behalve dan bij de eerste Dream Theater-platen. Toch bevordert de pittigheid van The Point Of You dit tot een prima luisterstuk dat binnen het progressieve powermetalgenre zeker hoge ogen moet kunnen gooien. Nergens overdone, gewoon een goede balans tussen complexiteit, toegankelijkheid, melodie en compositie. Prima.

Withem

1. Point of View
  2. Miracle