Taketh – Ignorance Is Strenght

Taketh – Ignorance Is Strenght
Eigen beheer, 2013

Volgens de bijgeleverde biografie werd het Zweedse Taketh opgericht door David en Mikael toen beiden werkzaam waren als luchtverkeersleider en tijdens hun dienst nog wel eens een gitaar ter hand namen. Nadat de line-up compleet was, kende Taketh een vliegende start en werd er regelmatig opgetreden. Zoveel zelfs, dat het Nederlandse Fear Dark Records de band onder zijn vleugels nam en er een cd (Freakshow) werd uitgebracht. In 2008 verdween Taketh van de radar en werd de band op non-actief gezet.

Er werd een doorstart gemaakt nadat Taketh werd uitgenodigd voor een reünie-optreden op een festival en bleek dat de bandleden er daarna nog zin in hadden. In slechts vijftien dagen tijd werd Ignorance Is Strenght in de studio van Devo (Marduk) opgenomen. Middels deze cd wil Taketh enige turbulentie in de scene teweeg brengen en dat doet men geheel op eigen kracht door deze cd in eigen beheer uit te brengen.

Na meerdere luisterbeurten hink ik op twee gedachten. Van de ene kant is de muziek uitstekend. Opener Moving On zet de luisteraar even op het verkeerde been doordat de invloed van Linkin Park er dik bovenop ligt. Verder varieërt het van melodieuze deathmetal tot stevige thrash zoals tijdens In Memory. Invloeden van de oude In Flames, Iron Maiden en Amon Amarth zijn alomtegenwoordig. Origineel is het dus allemaal niet maar lekker in het gehoor ligt het wel en nergens speelt Taketh op de automatische piloot. Productioneel is alles goed verzorgd, het geluid blijft ook in de drukkere passages helder.

Wat de zang betreft, is het een heel ander verhaal. David Dahl gebruikt verschillende manieren van zingen. Te veel eigenlijk. Er wordt clean gezongen, geschreeuwd, gegrunt en op andere momenten is het bijna gesproken woord. De grunt is best oké te noemen en de cleane vocalen overstijgen dat predicaat soms. Het geschreeuw is echter beneden de maat en niet passend bij de muziek. Verder, en dat is eigenlijk het belangrjkste punt, leidt de diversiteit aan zangstijlen behoorlijk af van de muziek. David Dahl levert hiermee een brevet van onvermogen af en dat is jammer noemen. In de afsluitende twee nummers zingt hij tegen het valse aan en dat doet behoorlijk afbreuk aan de, in muzikaal opzicht, goede nummers.

Hoewel er geen toetsenist in de line-up te bekkennen is, zijn er wel degelijk toetsen op Ignorance Is Strenght te horen. Muzikaal gezien stijgt Taketh soms tot grote hoogten maar het geheel wordt door de zang met een nose-dive helaas de grond in geboord.

Taketh - Ignorance Is Strenght

1. Moving On
  2. We Are Slaves