In Extremo – Kunstraub

In Extremo – Kunstraub
Vertigo Berlin/Universal, 2013

Om maar te illustreren dat culturen verschillen: hier in de lage landen moeten de soevereine keizers van de middeleeuwse folkmetal in de kleine tot middelgrote clubs spelen, wijl ze in de Duitssprekende contreien arena’s vullen en festivals afsluiten. Alleen dat laatste is de correcte behandeling voor een topact als In Extremo. De Berlijners zijn aan hun tiende schijf op achttien jaar toe.

Als vanouds ronkt de zware raggitaar onder een oorworm van een schalmei- of doedelzakgeschal. Tussenin verhoogt een lieflijk waterballet van harpspel de herkenbaarheid. Niets is echter zo herkenbaar als de doorrookte rafelzang van Micha, die alweer feestende meezingmelodieën over de uitgelaten refreinen raspelt. Omdat de drums de groove lekker laten swingen, krijgen de textuurrijke stoomrollerrags extra karakter. Waarom we zoveel over die gitaar lullen? Die drukt gewoon een veel zwaardere stempel op de metalgerichte songs, die minder breed uitgewerkte folkarrangementen nodig hebben. In Extremo gaat terug naar zijn essentie: catchy rags, robuust ritme en één, hooguit twee lagen blaaspijp tegelijk in de refreinen en geen te moeilijke melodienetten. Dat levert echte toppers op, zoals het heftig op snaredrumpoeier galopperende Lebemann en de gecoupeerde NDH-riffs van de titelsong en Belladonna.

De akoestisch begeleide strofes gaan Micha helemaal niet meer af en dat hebben ze nu eindelijk willen inzien. ’s Mans unieke stem is op zijn beste op volle kracht, wanneer hij naar de hogere regionen piekt op zo’n typisch “gasgeefrefrein” en daarin grossiert Kunstraub. Je hoort gewoon hoe deze band na dieptepunt Sängerkrieg en het al veel betere Sterneneisen helemaal opleeft. Live hebben ze er altijd gestaan, nu staat In Extremo er ook op plaat weer helemaal!

Tracklisting
InExtremo-Kunstraub

1. Der Die Sonne Schlafen Schickt