Kataklysm – Waiting For The End To Come

Kataklysm – Waiting For The End To Come
Nuclear Blast, 2013

Moet ik deze band vandaag de dag een enorme introductie geven of niet? Kataklysm, pioneers, grootheden, deze oude garde bestaat al meer dan twintig jaar. Nu is hier het twaalfde studioalbum van deze hyperblasters. Met originele drummer Max Duhamel als grote afwezige vanwege zijn alcoholproblemen werd dit album geproduceerd en gemasterd door onder andere Chris Harris, die ook werk verrichtte voor bijvoorbeeld Suffocation. Ex-Neuraxis-drummer Oli Beaudoin is te horen als plaatsvervangend studiodrummer, maar heeft de band ook versterkt op de recente tournees. Begin 2014 komt de band als headliner samen met Fleshgod Apocalypse en Krisiun naar Europa, een fijn pakketje lijkt me zo.

Het album opent met de plaat Fire die onmiskenbaar het vertrouwde geluid van de band neerzet. Het typerende geluid van de gitaren en de stem van frontman Maurizio, herkenbaar en honderd procent Kataklysm. Was de band al op zijn retour qua bruutheid van hun liederen? In dat geval zal deze schijf voor de die hard liefhebbers van het oude materiaal misschien tegen gaan vallen. Kataklysm doet zijn kunstje, maar waar dit kwartet vroeger nog op steroïden alles aan elkaar hakte komt de groove en melodie steeds meer naar de voorgrond. Van vernieuwing is ook geen sprake meer, waarmee de vraag rijst wat dit album nog toe gaat voegen aan de discografie van de heren.

Echte toptracks staan er niet op het album, al hebben bepaalde nummers als The Darkest Days Of Slumber een swing en groove die herinnert aan de beste momenten uit het verleden van de band. In de meest positieve zin van het woord lijkt het een herhalingsoefening, geheel in de stijl en passend bij het imago wat de band twee decennia geleden begon. Nu de leden wat ouder zijn en de muziek misschien wat mee vergrijst is kan men slechts doen waar men goed in is, wetende dat de band als instituut nooit zal vergaan. In het slechtste geval zullen ze fans verliezen, maar de trouwe lieden weten dat het gaat om het totaalplaatje van deze band en diens bijdrage aan de deathmetal door de jaren heen.

Kataklysm - Waiting For The End To Come

1. Fire
  2. If I Was God – I’d Burn It All