Sammy Hagar – Sammy Hagar & Friends

Sammy Hagar – Sammy Hagar & Friends

Frontiers, 2013

Sammy Hagar heeft, naar het zich laat aanzien, een prettig leven. Tweede helft van de zestig inmiddels en een prima carrière in de rock achter de rug. Vooral bekend natuurlijk van zijn periode in Van Halen. Daarnaast succesvol zakenman in de drankenhandel (tequila) en eigenaar van een nachtclub. Waar Sammy is lijkt altijd de zon te schijnen. Muzikaal doet hij het de laatste jaren vooral met Chickenfoot.

Toch lijkt het bloed bij “the red rocker” te kruipen waar het niet gaan kan. Sammy Hagar & Friends is een nieuwe soloplaat met een aantal covers van Depeche Mode en bijvoorbeeld ook Bob Seger. Op de uitgebreidere variant van het album tref je ook nog nummers van Montrose aan in een liveversie. Helaas zijn dat de al lang bekende hits van de band. Daar had meer in gezeten.

Waar ook meer in had gezeten is het songmateriaal op dit sologebeuren. Dan heb je wel een aantal vrienden dat het klappen van de zweep kent (Michael Anthony, Joe Satriani, Chad Smith, Nancy Wilson etc.), maar dan weet je zo’n zouteloos album te produceren. Het is warempel een wonder. Opener Winding Down is exemplarisch voor de futloze exercitie die soloalbum nummer dertien of veertien is geworden. Nergens spettert het, wordt het spannend of Sammy gaat weer over het randje. Knockdown Dragout kan er mee wel mee door. Nee, Sammy en zijn vrienden hebben een aantal nummers bij elkaar gesprokkeld en schijnbaar tussen de bedrijven door opgenomen. Hier had veel meer ingezeten. Maar dat zal Sammy waarschijnlijk aan zijn reet roesten. Proost!

sammy

1. Winding Down
  2. Not Going Down