Ayreon – The Theory Of Everything

Ayreon – The Theory Of Everything

InsideOut, 2013

Arjen Lucassen heeft met zijn geesteskind Ayreon vanaf 1995 een genre an sich in elkaar geknutseld. Symfonische metal met verschillende gasten die de scifi-achtige thema’s omlijsten. Na 01011001 uit 2008 leek de creatieve koek wat Ayreon betreft op. Andere muzikale projecten en afgelopen jaar een “soloplaat” waren de kanalen voor de creatieve uitspattingen van Lucassen. Het ene kanaal net iets geslaagder dan het andere.

Blijkbaar is de geest nog niet uit de fles want onlangs verscheen The Theory Of Everything. In alles een stereotiep van Ayreon. Verschillende zangers en zangeressen (waarbij mevrouw Scabbia van Lacuna Coil in combinatie met de muziek het prettigst klinkt) en wederom een waslijst aan gastinstrumentalisten waarbij de dinosaurussen uit de jaren ’70 (John Wetton, Keith Emerson, Rick Wakeman en Steve Hackett) het meest tot de verbeelding spreken.

Maar liefst 42 nummers telt deze dubbel-cd: een kleine anderhalf uur muziek. Het moest, indachtig de titel die plaat heeft meegekregen, wel een moemakend stuk muziek zijn. Niets is echter minder waar. Minder dan voorheen heeft Arjen de muziek volgestopt met allerhande geluiden en soundscapes. Deze keer heeft Lucassen er blijkbaar voor gekozen niet alles over elkaar heen te plakken, maar keurig achter elkaar te laten. Ook heeft hij geen actieve rol meer als zanger. Het eindresultaat is een prettiger luisterbeleving. Eerlijk gezegd is die anderhalf uur om voor je er erg in hebt.

De bekende Ayreon-ingrediënten zijn gebleven. Fluiten, toetspartijen en terugkerende muzikale thema’s. Baanbrekend is The Theory Of Everything dan ook niet, maar een prima aanvulling op de collectie van de Ayreon-liefhebber wel degelijk. Lucassen doet met Ayreon feitelijk hetzelfde als dat Neal Morse met zijn soloplaten doet. 90 minuten muziek componeren rondom een aantal vastomlijnde muzikale ideëen. Door de verschillende invloeden van de gasten van Arjen zijn de platen van Ayreon weliswaar net zo voorspelbaar, maar heb je niet direct het idee naar een verplichte herhalingsoefening te luisteren. Wat heet, ik heb deze plaat inmiddels al weer vaker gedraaid dan de laatste drie soloplaten van Morse bij elkaar.

ay 200

1. Prologue: The Blackboard
  2. The Theory of Everything, Part 1