Degradead – The Monster Within

Degradead – The Monster Within
Metalville, 2013

Soms stuit je op een cd die je direct vanaf het begin pakt en waarbij je bij wijze van spreken vanaf de eerste riff al weet dat je een klein juweeltje in handen hebt. The Monster Within is er zo een.

Degradead weet death, thrash en een pak melodie samen te voegen tot een tiental nummers op Zweedse melodieuze leest gestoeld. The Monster Within is een absolute aanrader voor liefhebbers van melodieuze deathmetal en een van de betere releases in dit genre die dit jaar zijn uitgekomen.

Waar opener One Against All je direct bij de strot grijpt, doet opvolger en titelnummer daar een flinke schep bovenop. Deze track vliegt je aan en blijkt een voorbode voor wat komen gaat. Kenmerken die in ieder nummer verpakt zitten, zijn de steeds weer verrassende en goede melodielijnen van de gitaren en de vette riffs. Daar overheen lopen mooie en gevarieerde zanglijnen. Soms wordt er met cleane stem gezongen, dan weer wordt er een hese sream gebruikt en sporadisch komt er een fluisterstem bovendrijven. Het hele register gaat dus open. Telkens gebeurt dat met een portie enthousiasme en overtuiging waar menig band een puntje aan kan zuigen.

In We’ll Meet Again wordt het gas even terug genomen en dit nummer ontpopt zich tot een mooie en gevoelige ballade met schitterende solo. Het komt ook op precies het juiste moment, de rust wordt heel even ingebouwd en daarna gaat het gas er weer op en komen nog enkele vlammende nummers voorbij. Tendency To Sin (met kippenvelbezorgende dubbel ingezongen zanglijnen) en Sorrow Never Betrays (met een oostere gitaarlijn) vormen een goed en heftig slotakkoord welke dit album verdient.

Degradead - The Monster Within

1. One Against All
  2. The Monster Within