The Earls of Mars – The Earls of Mars

The Earls of Mars – The Earls of Mars
Candlelight Records, 2013

Tijd voor een band die zijn naam absoluut niet gestolen heeft. De Britse band The Earls of Mars is nog gloednieuw, maar tekende al bij Candlelight en stond inmiddels op Bloodstock. Je komt dit soort alternatieve rock dan ook niet elke dag tegen: hier en daar wat energieke stukken, maar vooral gericht op een absoluut geschifte tripsfeer die van alle markten thuis is. Jazz, blues, hardrock, noem maar op…

Beginnen doet The Earls of Mars op zijn debuutplaat met Poor Whores Petition en hetgeen je wellicht van de eerste minuut het meest opvalt is de erg uitgesproken zangstijl van Harry Armstrong die wel erg naar die van Serj Tankian neigt. Even geflipt, maar dan niet op de krachtige System of a Down-dril geplaatst. Eerder zwierige en spirituele rocklijnen die ook op The Swinger uitpakken met een groovy en ietwat mysterieus en donker shake-gehalte. Hier geeft Harry er even lichtjes wat Muse-knijpers aan, maar zonder dat het geheel die richting op gaat. De band blijft een originele en eigen weg opgaan en duikt naar het einde van deze song zelfs de experimentele diepte in op keyboard. Het fijne aan deze plaat is dat de experimenten van deze heren ook uitgewerkt worden in het concept van deze songs. The Astronomer Pig klinkt heerlijk met de knorrende zanglijn en slepende gitaarlijn.

Het moet wel gezegd worden dat je bij The Earls of Mars niet te fel moet wachten op energieke stukken. Cornelius Itchybah zet de gevoelssfeer van ervoor voort met enkele vurige uitschieters. Otto The Magnificent toont de band opnieuw van zijn gekke kant. Heerlijke jazz-getinte marsexperimenten met scattende uitlaten, het is eens wat anders. Opnieuw wat meer trippende gitaarlagen en drive in de muziek op The Ballad of Ben Ayre, maar zonder dat deze band het echt al te ruig maakt, en vervolgens weer wat meer rust op The Last Glass Eye-Maker. Het lijkt wel alsof deze band bij het plaatsen van de tracks er al voor had gekozen om te mindfucken met zijn publiek en dat is weer een reden extra om dit materiaal zo overheerlijk te vinden.

Een plaat voor wie eens wat geks wil. The Earls of Mars creëert een unieke sfeer, maar maakt het nergens écht hard en wat meer explosie had dit plaatje misschien nog wel meer kleur gegeven. Vooral experimentele rock is het geworden, die kadert binnen een buitenaardse wereld en je hier gewoon mee naartoe wil zuigen. Voor wie van loungy sfeertjes en onverwachtse patronen houdt op een bedje van Serj Tankian-zang.

The Earls of Mars - The Earls of Mars

1. Poor Whores Petition
  2. The Swinger