Lalu – Atomic Ark

Lalu – Atomic Ark
Sensory Records, 2013

Voor het tweede album van de naar keyboardspeler en opperhoofd Vivien Lalu genoemde band waren de verwachtingen al behoorlijk hooggespannen binnen het progwereldje. Met een line-up waarin we Martin LeMar (Mekong Delta), Mike LePond (SymphonyX), Simone Mularoni (DGM) en Virgil Donati (PlanetX) tegenkomen worden de verwachtingen behoorlijk aangescherpt. Zanger LeMar was er de vorige keer ook al bij, maar de rest van de line-up is dus helemaal vernieuwd. Gastrolletjes zijn er ook in de vorm van keyboardbijdrages van Jens Johansson (Stratovarius) en Jordan Rudess (Dream Theater).

Met dergelijk machtsvertoon moet je natuurlijk wel een erg sterke plaat afleveren om niet aan gezichtsverlies te lijden. En ja hoor, Atomic Ark is een meer dan degelijk werkstuk geworden. De plaat opent fel met het gespierde Greed, waarmee meteen de voornaamste kwaliteiten van deze band in de verf worden gezet. De combinatie van krachtige zang, originele ritmiek, inventieve en toch struise riffs en een potige productie maakt van deze opener een eersteklas visitekaartje.

Wat volgt is een aaneenschakeling van hoogtepunten. Al is niet elke song even dwingend als het eerste nummer. Zeker in het midden van de plaat neemt de band ruim de tijd om spanningen op te bouwen en schuwt men ook ingetogen momenten niet. Het resulteert in afwisselend geheel, maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de luisteraar – overweldigd door het muzikale geweld aan het begin van de plaat – zijn aandacht wat laat verslappen. “Niet doen,” is alvast mijn advies. Ook die complexere tracks openbaren vroeg of laat hun meesterschap.

Atomic Ark is zondermeer een betere plaat dan het debuut en dat was al geen misse plaat. Opdracht volbracht dus. Het is dan ook bijzonder spijtig dat een muzikaal statement als dit nimmer de concertzalen zal bereiken. Het zij zo. Vooralsnog moeten we het doen met het zilveren schijfje als pleister en voor één keer vinden we dat best OK.

Tracklisting:Lalu

1. Greed
  2. War On Animals