Eibon La Furies – The Immoral Compass

Eibon La Furies – The Immoral Compass
Code666 Records, 2013

Dit nieuwe, tweede album heeft de band tourmogelijkheden opgeleverd met onder andere A Forest of Stars. Het huidige kwartet bestaat al sinds 2006 en groeide uit van eenmansproject naar trio, om uiteindelijk sinds 2012 te functioneren in deze viermansformatie.

Eibon La Furies omschrijft zijn eigen karakter als een extremiteit op het gebied van de avant-garde-blackmetal met cineastische ambiance en provocerende donkere rock. Iets waar ik het in ieder geval helemaal niet mee eens ben ten opzichte van deze schijf. Alleen al voor Zware Metalen mocht ik de afgelopen twaalf maanden véél betere avant-garde-blackmetal recenseren, daarnaast haalt dit album het nergens bij die van grote namen uit de scene vandaag de dag tot en met die van decennia geleden.

Oké, je kunt horen dat de band nagedacht heeft over de composities en er is zeker een bepaalde sfeer aanwezig, maar negen van de tien keer (figuurlijk gezien) vind ik het gespeelde erg van het niveau “beginnend bandje”. Het doet me in zoverre denken aan mijn eigen tijd als muzikant, vooral het schrijven van nieuwe nummers met de band en de eerste stapjes in de metal. Simplistisch, soms weinig overtuigend, maar vooral mooi voor het eigen gehoor. Na inmiddels ontelbare luisterbeurten pik er steeds hetzelfde liedje uit, dat me nog enigszins kan bekoren; Who Watches The Watchers (blijkbaar ook de titel van een Star Trek-episode). Zeker de openingstrack op nummer twee na de intro, Immoral Compass To The World, geeft het album al geen gezonde start mijns inziens. In zoverre is de cineastische invloed op de muziek wel een hoogtepunt te noemen. De bijbehorende zang, op een bepaalde manier verhalend, mag best aangehaald worden. Helaas dus, doen de composities daaronder redelijk veel schade aan het eindproduct, ook ondanks het gebruik van geschikte elementen (samples en toetsen) waarmee ze een veel betere plaat hadden kunnen afleveren!

Eibon La Furies - The Immoral Compass

1. The Compass Awakes
  2. Immoral Compass To The World