Imperial Triumphant – Goliath

Imperial Triumphant – Goliath
Vatican Records, 2013

Imperial Triumphant is niet vies van een aantal verwijzingen naar de Bijbel. Zo is Goliath een reus die vocht voor de Filistijnen en Sodom en Gomorra zijn twee steden die door God naar de filistijnen zijn gegaan. Echt hemels is de muziek niet te noemen, de Amerikanen bevinden zich meer in de duistere death-/blackmetal.

De twee composities bevatten veel dissonantie en chaos. Vooral de drumpartijen gaan alle kanten op à la Deathspell Omega terwijl de gitaarpartijen juist meer gefocust zijn op het neerzetten van een vrij vervreemdende en psychedelische sfeer, ze kronkelen en veranderen snel van sound. Die aanpak heeft weg van landgenoten Gigan die bijna een buitenaardse vorm van deathmetal neerzetten.

De productie van deze plaat is verstikkend en open tegelijk. Alles komt als een muur van geluid op je af maar alle instrumenten zijn afzonderlijk erg goed van elkaar te onderscheiden. Dit kan op het conto van Colin Marston (bassist van onder andere Gorguts en Dysrhythmia) gezet worden, deze man weet hoe je dit soort chaotische metal een geweldig geluid moet meegeven.

Ook heeft Marston een gastbijdrage op Gomorrah met zijn Warr Gitaar, een vrij onconventionele gitaar die een erg groot bereik heeft. Deze zorgt nog voor een extra fundering onder de donderende baspartijen. Het orkeststuk aan het begin van Sodom creëert een dreigende en epische sfeer die daarna wordt overgenomen door metalstukken met de zwaarte van een olifant. Goliath is daarmee zeker geen makkelijk luisterwerk maar het is een aanrader voor liefhebbers van het dissonante death-/blackmetalwerk als Deathspell Omega, Gorguts, Dodecahedron en Gigan.

Imperial Triumphant - Goliath

1. Sodom
  2. Gomorrah