Vulture Industries – The Tower

Vulture Industries – The Tower
Season Of Mist, 2013

Voor de release van The Tower had ik nog nooit van deze band gehoord. De eerste twee platen zijn op het label Dark Essence uitgebracht en werden door critici zeer goed ontvangen maar het bereikte niet heel veel luisteraars. Met een platencontract van Season Of Mist op zak gaat hier zeker verandering in komen en dat is een goede zaak.

The Tower is namelijk voor de avontuurlijke metalliefhebber spek voor zijn bek om eens op zijn Victoriaans helemaal los te gaan. Vulture Industries maakt hele theatrale muziek waar ontzettend veel stijlen in te horen zijn, deze band is erg moeilijk te categoriseren. Er zijn genoeg progressieve rockstukken te horen maar ook vet uitgesmeerd gitaarwerk à la blackmetal. Rare tierlantijnen zoals circusachtige gitaarmelodiëen en schommelende pianopartijen zijn aanwezig maar deze Noren houden het stevig en duister door het hele album heen met een goed gevoel voor dynamiek.

Instrumentaal is The Tower spannend en gedetailleerd, maar de kers op de taart is het vocale werk van Bjørnar Nilsen. Deze man laat ontzettend veel facetten horen van zijn stem. Op de zwaardere metalstukken heeft hij veel weg van Simen Hestnæs (ook wel bekend als ICS Vortex), op de mysterieuze stukken lijkt Mike Patton wel aanwezig te zijn en een vleugje Devin Townsend is er ook in te vinden. De zang zorgt er vooral voor dat deze muziek erg theatraal en dramatisch overkomt, af en toe lijkt het net een duistere musical.

Degene die treurt om het feit dat Arcturus al lang geen nieuwe plaat meer heeft uitgebracht, heeft aan Vulture Industries een heel mooi troostcadeau en meer dan dat. Ook kunnen de luisteraars die Devin Townsend op zijn meest bombastisch het beste vinden dit zeker gaan beluisteren, hetzelfde geldt voor liefhebbers van A Forest Of Stars. De grootste inspiratie van Vulture Industries komt helemaal aan het eind tevoorschijn met een eerbetoon aan Devil Doll in de vorm van Blood Don’t Eliogalabus, dit was een zeer apart Sloveens gezelschap dat bijna met metalen hoorspelen op de proppen kwam. The Tower is een zeer boeiend album van begin tot eind met avontuur en vooral veel inleving in de vocalen.

Vulture Industries - The Tower

1. The Tower
  2. Divine – Appaling