The Devil Wears Prada – 8:18

The Devil Wears Prada – 8:18
Roadrunner Records, 2013

The Devil Wears Prada is één van die love-it-or-hate-it-bands. Ze worden op handen gedragen door honderden duizenden puberjongens en -meisjes die de poppy metalcore uitermate goed kunnen smaken, terwijl heel wat “serieuze” metalfans er vanuit hun ivoren toren op neerkijken.

Je kan dus op voorhand al redelijk goed voorspellen of dit album je zal bevallen of niet. Het bevat alles wat dit soort metalcore zo licht verteerbaar maakt: breakdowns, melodische gitaarlijnen en emotionele refreinen. Ook de bij momenten pathetische screams zijn van de partij, die op bijvoorbeeld First Sight over de cleane zang worden gemixed, met een heel getormenteerd resultaat. Het emotionele wordt echt doorgedreven, een nummer als Care More gaat echt volledig voor de arme tienerhartjes. De productie is zoals te verwachten professioneel, al moet je er wel bijnemen dat de vocalen van Mike Hranica alles totaal domineren, waardoor het muzikale kunnen van de band beperkt wordt tot breakdowns en melodische leads.

The Devil Wears Prada is langzaamaan volwassen geworden, toch wat betreft onderwerpen en teksten. War en titelnummer 8:18 gaan over serieuzere zaken en niet langer over de lolbroekerij van eerdere albums. Muzikaal blijven ze echter steken in exact dat wat hun publiek van hen verwacht. Makkelijke, poppy metalcore met fijne refreinen (Sailor’s Prayer) zijn wat je hier mag verwachten. Zoals ik aan het begin van deze review al schreef, je weet op voorhand eigenlijk al of dit iets voor jou is. Voor mij alleszins niet.

The Devil Wears Prada - 8:18

1. Gloom
  2. Rumors