Atra Vetosus – Voices From The Eternal Night

Immortal Frost Productions, 2013

Het duo Josh en Josh uit Australië bracht twee jaar terug een eerste demo op de markt die ook meteen door ons onder de loep werd gelegd. Veelbelovend materiaal en blijkbaar is Atra Vetosus vandaag ook uitgegroeid tot een heuse band bestaande uit vijf leden. Tijd voor een debuutplaat dus en dat is Voices From The Eternal Night geworden.

Buiten het kader van destijds zal de band zeker niet treden, maar dat doet er allemaal niet toe. Toen werd al vermeld dat deze band nostalgisch doet terugdenken aan het vergane Dissection-tijdperk en dat wordt op deze plaat meer dan ooit bewezen. Vocaal scheurt dit duo erdoor met een zeker Nokturnal Mortum-timbre en van begin tot eind worden er knappe en behoorlijk catchy melodische structuren gebracht waarin de gitaren knap op elkaar inspelen, de drumpartij er aardig wat agressie inpropt en ook ruimte gemaakt wordt voor akoestische fases die erg knap opgenomen worden in de mix en zeker ook een meerwaarde vormen op Voices From The Eternal Night. Ook die cleane zangstukken die er hier en daar doorheen vloeien zorgen voor wat bijkomende verfrissing. Van mij mochten die er zelfs nog wat meer in terugkomen.

Langs de andere kant blijft uiteraard het voorspelbaarheidsgehalte erg hoog en vind je binnen elk van de tracks wel een soortgelijke opbouw terug. Mij kan het bij dit debuut niet echt schelen, want deze jongens van het andere eind van de aardbol doen het warme Australische vasteland aanvriezen met Zweedse vrieskou die je al niet zo makkelijk meer treft bij de hedendaagse melodieuze bands. Sowieso een aanrader voor fans van oude Dissection.

Atra Vetosus - Voices From The Eternal Night

1. Skies of Obsidian Rain
  2. A Palace Shrouded In Emptiness