Monomyth – Monomyth

Monomyth – Monomyth
Burning World Records, 2013

Monomyth bestaat nog maar sinds 2012, maar als je kijkt naar het muzikale verleden van de band kunnen we zeggen dat we te maken hebben met ervaren muzikanten. Drummer Sander Evers speelde in 35007, een band uit Eindhoven die een erg goede status had in het spacerockwereldje. Het debuutalbum van Monomyth is al een tijdje uit bij Burning World Records.

Deze plaat is volledig instrumentaal en verveelt geen moment. Er staan vijf nummers op maar je kan het net zo goed zien als een muzikaal avontuur van een uur. Het is duidelijk te horen dat Monomyth bestaat uit geweldige muzikanten die de tijd nemen om een compositie op te bouwen met veel spanning en diepte. Die diepte wordt door Tjerk Stoop nog extra geaccentueerd, zijn “synthesis & procession” is echt een sfeerverhogend element.

Dit debuutalbum is analoog opgenomen en dat is een ontzettend goede keuze geweest. Het geluid is werkelijk waar kristalhelder en alle details zijn heel goed te horen, ook in de wat hardere stukken. Monomyth heeft geen hele zware riffs, maar de climax van een nummer als The Groom Lake Engine is toch behoorlijk overdonderend. Bepaalde motieven worden vaak herhaald, iets wat ook vaak in de krautrock (muziekstroming in Duitsland tijdens de jaren ’70) gebeurde, wanneer de toetsen een prominentere rol hebben heeft de muziek veel weg van Pink Floyd ten tijde van Meddle.

In de titels van de nummers zitten een aantal thema’s. Zo wordt er verwezen naar twee Nederlandse wetenschappers: Johannes Van Der Waals (Vanderwaalskrachten) en Christiaan Huygens. Ook wordt de “myth” in Monomyth bevestigd in bijvoorbeeld Loch Ness. In deze track wordt een mistig klanktapijt neergelegd over de mysterieuze Schotse wateren. Er komen steeds meer geluiden uit de verte en je voelt een dreiging aankomen door de dissonante toetsen. In de mist zie je een grote schaduw tevoorschijn komen, zou de mythe de waarheid zijn?

Het hoogtepunt van de plaat is het zeventien minuten durende Huygens. Hier is de invloed van minimal musicpionier Steve Reich erg goed te horen. Het keyboardmotief herhaalt zichzelf steeds maar er komen steeds minieme veranderingen in, dit is een kenmerk van de muziek van Reich. Stuwende baslijnen en drumpartijen zorgen ervoor dat het nummer in beweging blijft. Rond de achtste minuut verweven de gitaar- en keyboardpartij op een hele mooie manier in elkaar en het bouwt op naar een climax waar Monomyth er met volle kracht in gaat en even erg dicht bij Motorpsycho komt.

Waarschijnlijk is het al wel duidelijk, maar het debuutalbum van Monomyth is geweldig. De heren nemen je mee op een trip die erg spacy en psychedelisch is, vol met spanning, sfeer en diepte. Als je houdt van instrumentale rockmuziek die de tijd neemt om op te bouwen is Monomyth een echte aanrader.

Monomyth - Monomyth

1. Vanderwaalskrachten
  2. Vile Vortices