Bloody Hammers – Spiritual Relics

Bloody Hammers – Spiritual Relics
Soulseller Records, 2013

2013 markeert het jaartal waarin ik daadwerkelijk geïnteresseerd geworden ben in doommetal. Waar ik dit vroeger afdeed als te traag en gewoon echt niet boeiend, geldt nu het tegenovergestelde. Bloody Hammers is een band waarmee mensen zoals ikzelf perfect het doomgenre kunnen gaan verkennen. Dit is te wijten aan de toegankelijkheid van de muziek: een mooie blend van stonerrock, doommetal en hardrock. De noemer occult rock is ook een erg accurate benadering.

De eerste twee nummers van het album zijn erg catchy en kennen eerder een hoog stonergehalte, gemixt met wat orgel (die soms wat te veel op de achtergrond blijft). Een eerste hoogtepunt in het album komt er met het nummer The Transit Begins. Ingezet door een baslijn, die wel erg doet denken aan die van het welbekende Seven Nation Army, bouwt het mooi en langzaam op naar het meest doomy stuk van het album tot dan toe. Het nummer The Source zet mooi de lijn van The Transit Begins voort: rustige stukken en hardere intermezzo’s wisselen elkaar af: het contrast is geslaagd.

Hierna schakelt de band een versnelling hoger en komt het stonergehalte van Bloody Hammers meer op de voorgrond met Color Me Blood Red, Night of the Long Knives en Shiver. Vanaf dit punt begin ik me wat te ergeren aan de de zang van Anders Manga, die sommige nummers daadwerkelijk wat minder interessant maakt.

Alle slechte indrukken verdwijnen echter als sneeuw voor de zon wanneer de eerste noten van afsluiter Science Fiction ingezet worden. De gothicinvloeden die al eerder prikkelden op het album, komen hier pas goed naar boven. De weemoedige gitaarlijnen van gitarist Zoltan en de zijdezachte orgellijnen van organiste Devallia coöpereren hier uitmuntend en zo wordt Science Fiction een geslaagd sluitstuk van een sterk album.

Zoals eerder vermeld in deze recensie is toegankelijkheid een begrip dat de muziek op Spiritual Relics typeert. Het album is voorbij voor je het beseft, mede door de (voor doom althans) korte nummers die soepel in elkaar overvloeien. Hekelpunten als de stem en het soms wat ontbreken van echt gebalde riffs zijn snel weg te denken. De productie is gelikt, wat ergens wel het genre niet eigen is, doch geen afbreuk doet aan de kwaliteit aan de nummers. Fans van doom in de trant het zwartgallige Ataraxie en het ongemeen harde Windhand laten deze release beter links liggen. Fans van bands als Year of the Goat, Ghost en Kadavar zullen in Spiritual Relics veel moois vinden.

Bloody Hammers – Spiritual Relics

1. What’s Haunting You
  2. At the Well of Nazareth