Netherbird – The Ferocious Tides Of Fate

Scarecrow Recordings, 2013

Het uit Zweden afkomstige Netherbird heeft voor zijn derde cd de drummer van Dark Funeral weten te strikken welke eerder in Aeon actief was. Alleszins vakkundig ramt hij de melodieuze deathmetal met wat black-invloeden vakkundig aan elkaar. Strak, weldoordacht en met de nodige slagkracht en overtuiging drumt hij innovatief doch effectief. Een blast waar het past, dubbele bas als het moet of gewoon de ultra-effectieve humppa-beat. Alles is uitgedacht. Vanaf opener Elegance And Sin eist hij op een subtiele manier de hoofdrol op en etaleert met name door goed voetenwerk zijn kunnen.

Daarnaast valt The Ferocious Tides Of Fate op door het gitaar- en zangwerk. Alsof de Vikigen zo je kamer in komen denderen en alles plunderen wat op hun pad komt, zo verwoestend gaan de gitaren hier tekeer. Dat daarbij melodie niet wordt geschuwd zal overduidelijk zijn. Netherbird weet een nummer goed op te bouwen en etaleert dat op zijn best in Along The Collonades waarin de spanningsboog maximaal wordt benut.

Vocaal gezien valt er genoeg te genieten op deze cd. Het stemgeluid van de heer Nephente sluit naadloos aan bij de muziek en hij weet zich prima in te houden wanneer de gitaren een memorabele riff spelen om even later weer vervaarlijk hees en gemeen hard de strot open te trekken. In het genoemde Along The Collonades duurt het vier minuten voordat er stem te horen is. Hulde daarvoor, mede omdat (wanneer het hese geblaf losbarst) dit een dijk van een nummer oplevert.

Black en death gaan op The Ferocious Tides Of Fate hand in hand en de lat wordt voor genregenoten hoog gelegd. Deze cd komt nog net op tijd uit om onder de kerstboom te leggen en/of in de jaarlijst opgenomen te worden. Mocht je geïnteresseerd zijn in ouder werk van de band, neem dan even een kijkje op de site. Daar is de hele catalogus van de band gratis te downloaden.

Netherbird - The Ferocious Tides Of Fate

1. Elegance And Sin
  2. Så Talte Ygg