Set – Upheaval of Unholy Darkness

Set – Upheaval of Unholy Darkness
Nuclear War Now! Productions, 2013

Nuclear War Now! staat doorgaans garant voor extreme en chaotische muziek uit de underground van diverse landen. Met onder meer Antediluvian op de loonlijst zijn ze bovendien een referentie voor de recente golven van occulte black-/deathmetal die de redactie overspoelt. Recent was er nog Grave Miasma en dit jaar kwamen ook Abyssal, Portal en Mitochondrion met nieuw materiaal. Set past perfect in dat rijtje. Het Amerikaanse duo bestaat uit een nobele onbekende zanger en ene Drathrul, goed voor een stuk of twintig projecten.

Upheaval of Unholy Darkness is de eerste langspeler van dit duo en staat vol met blasfemische deathmetal. Snelle riffs uit de blackmetaltraditie worden voorzien van diepe vocalen een afgewisseld met tragere, bijna doomachtige passages. De combinatie van de rauwe blackmetal met de sfeervolle grunts gaan er bij mij nog steeds in als zoete koek, al werpt Set zich niet meteen op als een topper in zijn genre. Als drummer lijkt Drathrul bijvoorbeeld te kort te schieten in de snellere stukken. De tragere passages zijn dan weer echt genieten, ze dompelen je helemaal onder in de dreigende duisternis die ik met deze muziek associeer.

Anders dan gebruikelijk houdt Set zijn nummers relatief kort. Mary, Mother of Disgust telt slechts drie minuten, wat opmerkelijk is voor een band die zwaar inzet op sfeer. Het nummer is opgebouwd rond een bijna melodische riff, maar laat na je mee te zuigen, sowieso moeilijk in drie minuten. Verwacht je ook niet aan te veel variatie. Vooral de snellere nummers Defilement of the Trinity en Blasphemy of Zion zijn de zwakkere punten van het album.

Wanneer Set zichzelf de tijd geeft om een nummer te laten stromen en golven, doorheen de brutaliteit, over de donkere wateren van de doom, is het op zijn best. Weliswaar verliezen ze dan veel tijd aan de intro’s van openingsnummer Accursed Goathead Son en afsluiter Upheaval of Unholy Darkness, maar beide nummers zijn dankzij hun lengte wel de toppers van de plaat. Voor wie geen genoeg kan krijgen van de occulte deathmetal is dit een aanrader.

Set – Upheaval of Unholy Darkness

1. Accursed Goathead Son
  2. The Frozen Throne of Heaven