Toxic Holocaust – Chemistry Of Consciousness

Relapse, 2013

Het is alweer twee jaar geleden dat Joel Grind en kompanen met nieuw werk op de proppen kwamen. Chemistry Of Consciousness is de vijfde worp van Toxic Holocaust en de vraag die rijst bij deze band is niet of er iets is veranderd, maar wat er is gebleven.

Nou, ondergetekende kan vertellen dat Chemistry of Consciousness geen acht minuten durende epics of zoetgevooisde cleane zang bevat. Deze plaat heeft geen enkele verrassing in petto en dat is helemaal niet erg, want dat is niet de reden waarom je naar Toxic Holocaust luistert. Het gaat om de primitieve drumpartijen, de extreem aanstekelijke riffs en de giftige zang van Joel Grind. Die zijn namelijk 28 minuten lang in vol ornaat te horen.

Dit is een heerlijke plaat in de klassieke thrashmetaltraditie: kort maar krachtig! Toch klinkt Toxic Holocaust net wat rauwer, vooral de vocalen gaan meer richting blackmetal. Ook ligt de muziek meer op een punktempo met vertragingen die wat trekjes naar deathmetal vertonen. Het beukt als een malle, maar de songs zitten erg goed in elkaar. Op dat gebied is Toxic Holocaust duidelijk flink vooruitgaan, de songstructuren zijn minder standaard.

Invloeden als Kreator ten tijde van Pleasure To Kill, Discharge en de oude Slayer zijn goed te horen maar deze plaat vervalt niet tot leentjebuur. Ook zet Toxic Holocaust als bonustrack een ontzettend sterke cover van Wargasm neer, een track van de rockende jaren ’90 meidengroep L7. Chemistry Of Consciousness is een frisse old school plaat die de meeste liefhebbers van thrashmetal zeker zal bekoren.

Toxic Holocaust - Chemistry Of Consciousness

1. Awaken The Serpent
  2. Silence