Sic Zone – Bear The Consequences

Sic Zone – Bear The Consequences
Dr. Music Records, 2013

Verstand komt met de jaren. Na veertien jaar en twee albums drong het tot deathmetalband A-rise door dat hun groepsnaam echt wel zeer slecht is. Meer zelfs: de Duitsers beseften dat er nu eenmaal veel meer en veel betere deathmetal is en besloten om hun roer om te gooien. Tot daar hebben ze dat allemaal erg slim gezien. Maar toen moesten ze beslissen wat ze dan wél zouden gaan doen.

Het is heel duidelijk dat dat een soort moderne versie van Machine Head moet voorstellen. Met de op een redelijk rustig tempo gespeelde blastbeats en het basdrumgestuurde hobbelwerk zit daar nog een deathmetalelement tussen. Een poeierende snaredrum beukt wel eens een leuk grooveje uit de gitaar (Untrue, Sweat Person), maar voorts blijft het vooral beschamend beperkt bij op de basdrum gesmede monotonismes, die het vooral van hun massieve sound moeten hebben. Want klinken, dat doet het wel! Er is veel productietijd over de piekfijne drumequalizing, een uit beton vervaardigd gitaarcachet en stevig opgespoten zangklieren gegaan. Alles is tot in de perfectie opgeblazen.

Klinkt dus denderend, spijtig dat hetgene dat het laat denderen zo halfgaar blijft. Met als ultieme dieptepunt de fluisterballade Falling Lost Part 1. Bijna een bekentenis van onkunde. Goedkoop akoestisch gezanik niveau eerste leerjaar en dan die zanger met z’n gefluister om toch maar niet clean te moeten zingen. Nochtans brengt die man met z’n slijmerige strotpers een heel aparte krijs voort, die het enige échte wapen is. De klinisch opgespoten grunts en profetische whispers die hij daar te pas en vooral te onpas tussenin zaait, zorgen evenwel dat het absoluut op hetzelfde, erbarmelijke niveau blijft als de instrumentatie. Dat niveau moet omhoog, anders zullen ze de gevolgen moeten dragen!

Tracklisting
Sic Zone - Bear The Consequences

1. Uncompromising