Folkodia – The Fall Of The Magog

Folkodia – The Fall Of The Magog
Stygian Crypt Productions, 2013

Enige aarzeling maar daar gaat hij dan; spannend! Folkmetal, ik ben er wat huiverig voor sinds ik voor Zware Metalen schrijf (een paar hele vervelende plaatjes in het geheugen). De intro is vrolijk, typische folkinstrumenten, meteen de meerstemmige zeemanszang… Maar mijn hart maakt een sprongetje, voor de eerste minuut voorbij is ben ik al getrakteerd op zware grunts en roffelende dubbele basdrums, dit gaat de goede kant op. Folkodia is geen nieuwe band, maar blijkbaar heb ik toch iets gemist (lees: vier eerdere albums), terwijl deze band een afsplitsing is van het welbekende Folkearth.

Ik ben enthousiast! Geen koddige elfenliedjes maar stevig rammende folk die ondanks de nimmer ontbrekende traditionele instrumenten en vrouwenzang hakt als een fusie tussen Ensiferum en Amon Amarth. Het blijft metal met folklore, waar bovengenoemde andere bands het meer richting de death- en viking/paganmetal houden, maar het eindresultaat is onverwacht sterk. Titelsong The Fall Of The Magog beukt alweer een tandje harder zelfs dan de voorganger, met zware tremolo gespeelde riffs, golvend als de branding onder een zware onweersbui maar met oog voor melodie. Een vette en zuivere solo passeert, de zang verandert naar meerstemmig maar wederom onder zwaar kloppende basdrums. De eerste fluittonen zijn te horen in The Tenth Legion maar godzijdank meer op de achter- dan voorgrond. De zware stem van zanger Metfolvik (helaas dit jaar overleden) begint hier wel akelig te lijken op die van Johan Hegg, frontman bij Amon Amarth. Een grotere rol voor de vrouwelijke vocalen later in dit nummer, echter zonder kracht en stuwende ritmes in te leveren. Rustmomenten vinden we ook op dit album, in Hannebu Rising bijvoorbeeld, waar de muziek aan tempo inlevert en ons mee laat deinen op gitaargolven en ijle solo’s.

Ik begin te wensen dat ik deze band eerder had ontdekt, maar ik durf bijna met zekerheid te stellen dat dit een hele goede kanshebber is om de beste folkmetalplaat van dit jaar te worden. Het zou tevens een mooie verdienste zijn voor oprichter en helaas dus overleden zanger Metfolvik. Moge hij rusten in vrede.

Folkodia - The Fall Of The Magog

1. The Emperor’s Words
  2. The Fall Of Magog