Protest The Hero – Volition

Protest The Hero – Volition
Spinefarm Records, 2013

Protest The Hero kwam er aan het begin van het jaar achter dat ze zeer toegewijde fans hebben met een crowdfundingactie voor het nieuwe album. Er werd maar liefst 341.000 dollar opgehaald voor het maken van Volition en met dit bedrag waren er ook meer mogelijkheden voor distributie. Spinefarm neemt die voor zijn rekening in Europa.

Deze Canadezen zijn één van de grotere spelers in de moderne metal en de vierde plaat bewijst dat maar weer eens. Protest The Hero is voor een groot metalpubliek omdat het een geweldige brug slaat tussen de heavy metal uit de jaren ’80 en de moderne metal met nog wat proggy trekjes. De vocalen van Rody Walker zijn zo mogelijk nog beter geworden op alle aspecten. De cleane zang is gewoonweg fenomenaal, vooral op Drumhead Trial lijkt het even of we naar de jonge Bruce Dickinson luisteren qua overdracht en overtuiging.

De eerste twee platen waren vooral heel erg druk en progressief ingesteld terwijl Scurrilous een stuk melodieuzer was. Volition brengt de screams terug die op Scurrilous afwezig waren en ook de metalstukken zijn weer een stuk harder geworden. Aan de andere kant is een track als Mist bijna het meest melodieuze wat dit gezelschap heeft opgenomen tot nu toe. Deze nieuwe plaat weet de balans tussen melodie en brutaliteit goed te vinden en daarmee is Volition het meest complete werk van de band tot nu toe.

Chris Adler van Lamb Of God heeft de drumpartijen voor zijn rekening genomen op deze plaat. Hij heeft zich vooral gehouden aan de typische drumstijl van Protest The Hero met flitsend, hortend en stotend drumwerk, heel anders dan het op groove gerichte drumwerk dat we van hem bij Lamb Of God gewend zijn. Protest The Hero heeft het complexe songschrijven helemaal in de vingers, op eerder werk schoot de band af en toe nog flink uit de bocht. Volition is kleurrijk, spontaan ondanks de moeilijke composities en erg energiek.

Protest The Hero - Volition

1. Clarity
  2. Drumhead Trial